هزینه نقشه کشی

هزینه نقشه کشی

هزینه نقشه کشی یکی از مهم ترین موارد در کار ساختمان سازی است و با برآورد هزینه نقشه برداری ساختمان می توانیم چشم اندازی از هزینه نقشه کشی و توانایی خود در میزان پرداختی و ساخت ساز داشته باشیم؛ در ابتدای کار اگر تجربه ساخت و ساز نداشته باشیم و هزینه های مختلف ساختمان مانند هزینه نقشه کشی(Building drawing) ، هزینه طراح، معمار و مصالح مورد نیاز را نیز محاسبه نکرده باشیم ممکن است در میان راه دچار مشکل شویم، هلدینگ ساختمانی سپنتا در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد هزینه نقشه کشی ساختمان در سال جدید را با ریز هزینه ها برای شما آورده است، پس تا انتها همراه ما باشید.

همه چیز درباره هزینه های نقشه کشی 

 مهم ترین پلن در ساخت و ساز، انتخاب یک مهندس معمار با تجربه است که بتواند طراحی پلن ساختمان سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، طراحی نمای معماری و محوطه سازی و طراحی دکوراسیون داخلی نیاز به تجربه و تخصص کافی یک معمار ساختمان دارد.

قطعا طراحی نقشه کشی ساختمان، پایه و اساس پروژه های ساخت و ساز به شمار می رود، مرحله دوم بعد از طراحی ساختمان مبحث سرمایه گذاری بر روی پروژه و مبحث مالی است؛ برآورد هزینه نقشه کشی ساختمان در هر شرکت معماری براساس سابقه شرکت و تجربه ی معماران، انجام می گیرد و برآورده هزینه نقشه برداری در هر هلدینگ ساختمانی با دیگر شرکت ها متفاوت است، اما به طور کلی می توان فاکتورهای اصلی تعیین هزینه نقشه کشی ساختمان را بررسی کرد.

هزینه کردن در طراحی نقشه کشی

هزینه کردن در طراحی و نقشه کشی ساختمان، یعنی سرمایه گذاری برای سود و در نهایت رضایت بیشتر کارفرما را بدنبال دارد، امروزه با رشد روزافزون ساخت و ساز در دنیا و اثبات شدن هنر معماری ایران به کل دنیا، طراحان معمار کشور به جایگاه خوبی رسیده اند. از انجایی که نیاز به طراحی نقشه کشی ساختمان، به دلیل ایجاد ساختمان های بلند و در نظر گرفتن موارد بسیار در ساختمان سازی مثل نور ساختمان، نمای ساختمان و طراحی ورودی ساختمان بسیار بیشتر از گذشته احساس می شود، هزینه کردن برای طراحی نقشه کشی ساختمان یک نیاز است و یک معمار خوب و با تجربه را می طلبد.

برای موفقیت حتمی در پروژه‌هایتان، حتما به نمودارهای ساختار شکست کار در پروژه ساختمانی نیز توجه ویژه داشته باشید.

برآورد هزینه نقشه برداری

بسیاری از مردم این طرز فکر را دارند که خودشان از پس طراحی و نقشه کشی ساختمان بر می ایند اما زمان مشاوره با یک معمار ساختمان به موارد بسیاری پی می برند که بسیاری از موارد ساختمان سازی را نادیده گرفته اند، از نظر صرفه جویی در هزینه نقشه کشی و اقتصادی، آسایش و امنیت هزینه کردن برای یک طراح ایده ال، یک سرمایه گذاری مطمئن به شمار میرود.

البته در طراحی و نقشه کشی، معمار باید طراحی خود را با توجه به سلایق و نیازهای کارفرما و همچنین توجه به براورده هزینه های نقشه برداری انجام دهد.

فاکتورهای تعیین هزینه طراحی نقشه کشی ساختمان

شما طی جلسه ای که با مهندس معمار خود می گذارید، بهتر است در ابتدای کار، تمامی خواسته ها و طرح هایی که در ذهن دارید را بیان کنید تا مهندس معمار طبق سلیقه و خواسته های شما نقشه کشی ساختمان را انجام دهد و در نهایت به رضایت کامل برسید؛ حتما قبل از نقشه کشی ساختمان حداکثر هزینه ای را که برای ساخت و ساز ساختمان خود، در نظر گرفته اید را با مهندسین معمار ساختمان خود در میان بگذارید که در هنگام طراحی حتما این مورد در نظر گرفته شود و طبق بودجه طراحی ساختمان انجام گیرد.

فاکتور هزینه نقشه کشی

خدمات معماری و ساخت شامل مشاوره، اخذ جواز، طراحی معماری، طراحی فاز دو، طراحی داخلی، طراحی نما در هزینه طراحی نقشه کشی تاثیر دارد، و برخی از مواردی که در برآورد هزینه طراحی نقشه کشی ساختمان تاثیر مستقیم دارند:

  1. هزینه نقشه کشی؛ تعیین نوع کاربری ساختمان

از اولین موارد تاثیرگذار در هزینه نقشه کشی، کاربری ساختمان است؛ هزینه طراحی نقشه کشی ساختمان های اداری با تجاری و مسکونی و آموزشی متفاوت است و بنا به نوع کاربری تعیین هزینه می شود، همچنین هزینه طراحی نقشه کشی ساختمان در سال جدید با سال قبل متفاوت است و باید حتما طبق آخرین اصول و ضوابط نظام مهندسی ساختمان صورت گیرد.

  1. هزینه نقشه کشی؛ متراژ ساختمان و تعداد طبقات ساختمان

متراژ ساختمان و تعداد طبقات ساختمان در تعیین هزینه طراحی نقشه کشی ساختمان تاثیر مستقیم دارند، هزینه طراحی نقشه کشی ساختمان برای ویلای یک طبقه با ویلای دوبلکس و تریپلکس متفاوت است و قطعا یک ویلای دوبلکس زمان بیشتری از طراح را می گیرد.

  1. هزینه نقشه کشی؛ تعیین سبک طراحی معماری ساختمان

در نظر داشته باشید سبک طراحی معماری ساختمان، قبل از طراحی نقشه کشی ساختمان مشخص شود، توجه به نمای ساختمان و طراحی نقشه معماری ساختمان باید همزمان باهم در ذهن طراح معمار تداعی شود، در صورت تغییر سبک پس از ساخته شدن قطعا هزینه های گزافی را کارفرما متحمل خواهد شد.

  1. هزینه نقشه کشی؛ طراحی یا بازسازی

در برخی ازساختمان نیاز به طراحی مجدد و یا طراحی نقشه کشی به منظور بازسازی ساختمان وجود دارد و یا موارد نقشه ساختمان مناسب نیست و محدودیت های طرح نقشه داخلی مشکلی جدی محسوب می شود، ساختمان های قدیمی زیادی امروزه تغییر کاربری می دهند و نیازمند به روزرسانی نقشه داخلی هستند، هزینه بازسازی ساحتمان هم بنا به متراژ و خواسته کاربر تعیین می شود.

  1. تغییر سبک معماری

امروزه تغییر سبک معماری برای راه اندازی کسب و کار های مختلف بسیار انجام می شود؛  تبدیل یک فضای مسکونی به اداری یا تجاری بحثی جدی است که قطعا نسبت به یک بازسازی ساده زمان و انرژی بیشتری می طلبد، طراح نقشه کشی ساختمان نیازمند یک نقشه براساس واقعیت های بنا و نیازمندی های کاربری جدید است.

بسیاری از موارد در این امر باید مد نظر قرار بگیرد مانند، حذف دیوارهای باربر، مقاوم سازی بنا، تغییر محل سرویس بهداشتی و آشپزخانه، ایجاد سالن های بزرگ یا تفکیک اتاق ها، حذف و اضافه درب ها و پنجره ها، بازسازی راه پله ها، تغییرات تاسیسات ساختمان و … همگی نیازمند تجدید معماری داخلی بنا و نقشه کشی دقیق می باشد.

قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان

قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان با توجه به منطقه مسکونی کمی متفاوت است؛ گزارش ها حاکی از آن است که هزینه تمام شده هر مترمربع مسکن (ساخت+هزینه پروانه و مجوزها) در تهران معادل یک میلیون وسیصد هزار تومان (۱,۳۰۰,۰۰۰ تومان) و در شهرها یک میلیون و صدهزار تومان (۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان) و در منطق روستایی هفصد و سی هزار تومان (۷۳۰,۰۰۰ تومان) می باشد.

قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان

انواع نقشه کشی ساختمان

  • پلان معماری فاز یک
  • پلان معماری فاز دو
  • پلان اندازه گیری
  • پلان سازه
  • پلان ستون گذاری فونداسیون
  • پلان برق و مکانیک و…

مراحل طراحی نقشه کشی ساختمان چیست؟

ابتدا مشاوره و بازدید از محل انجام می گیرد، سپس قرارداد بین معمار و کارفرما نوشته می‌ شود و به هر کدام یک نسخه تحویل داده می شود و بعد از آن دستورات و خواسته های کاربر گرفته  و طبق خواسته های کارفرما و رعایت استاندارد های لازم،  مراحل طراحی نقشه‌ ها انجام میپذیرد، نقشه ساختمان بعد از تأییدیه شهرداری و اخذ جواز، به مالک تحویل داده می‌ شود و کارفرما به دنبال قرارداد ساخت می‌ رود. هزینه ساختمان سازی معمولا در چهار قسمت طراحی، مراحل اداری، سفت کاری و نازک کاری ارایه میشود.

بعد از تأییدیه شهرداری و اخذ جواز، کارفرما با پیمانکار برای ساخت و نظارت قرارداد خواهد بست، بعد از عقد قرارداد، عملیات گودبرداری و ساخت پی آغاز  و بعد از آن هم اسکلت ساختمان زده می‌ شود، عملیات سقف که به پایان رسید تیغه‌ چینی آغاز شده و سپس کار برق و مکانیک انجام میشود و در نهایت نازک‌ کاری ساختمان صورت می‌ گیرد.

 

تعرفه نقشه کشی ساختمان نظام مهندسی

جدول قیمت هزینه نقشه کشی ساختمان

هزینه طراحی نقشه‌ های فاز یک و دو، معمولا براساس متراژ محاسبه می‌ شود؛ هزینه طراحی نما و محوطه و طراحی داخلی برحسب مترمربع محاسبه شده که البته دربرخی موارد برحسب متراژ زیربنا حساب خواهد شد، مثلا هزینه طراحی معماری یک واحد ۱۰۰ متری با دستمزد متری ۴٬۰۰۰ تومان در حدود ۴۰۰٬۰۰۰ تومان محاسبه می‌ شود.

بیشتر از 10 سقف

6 تا 10 سقف

1 تا 5 سقف

گروه ساختمانی

۹,۸۰۰

۶,۹۰۰

۵,۲۰۰

طراحی سازه

۸,۱۰۰

۵,۷۰۰

۵,۲۰۰

طراحی معماری

۵,۶۰۰

۳,۷۰۰

۲,۴۰۰

طراحی برق

۷,۳۰۰

۴,۷۰۰

۲,۴۰۰

طراحی مکانیک

هزینه نقشه کشی

نوع خدمات

۲۵,۰۰۰ تومان به ازای هر متر مربع

طراحی و دکوراسیون داخلی

۱۰,۰۰۰ تومان به ازای هر متر مربع

طراحی طبقات تیپ

۱۲,۰۰۰ تومان به ازای هر متر مربع

طراحی محوطه و لنداسکیپ

۱۵,۰۰۰تومان به ازای هر متر مربع

طراحی نما با نورپردازی

۱۷,۵۰۰ تومان به ازای هر متر مربع

طراحی کابینت

۱۷,۵۰۰ تومان به ازای هر متر مربع

طراحی سقف و کناف

۳۰,۰۰۰ تومان به ازای هر متر مربع

طراحی ۳بعدی به صورت انیمیشن

یک درصد کل مبلغ تمام شده برآورد

متره و برآورد

 

 

هزینه نقشه کشی ساختمان در سال جدید چطور محاسبه میشود؟

اگر قصد دارید کار ساختمان سازی را در سطح گسترده انجام دهید، برآورد هزینه های مربوط به آن همان طور که در این مقاله توضیح داده شد اهمیت ویژه ای پیدا میکند و هر ساله بنا بر شرایط اقتصادی هر کشور و نرخ فسمت مصالح ساختمانی و دستمزد طراحان، هزینه نقشه کشی متفاوت محاسبه خواهد شد، از این رو جهت اطلاع از آخرین قیمت نقشه کشی ساحتمان در سالِ جدید و سفارش نقشه کشی و نقشه برداری در تهران، میتوانید همین حالا با مشاورین ما در هلدینگ ساختمانی سپنتا تماس بگیرید.

 

برای ثبت سفارش با ما تماس بگیرید

call to action

 

ارتباط با هلدینگ سپنتا

برای ارتباط با هلدینگ سپنتا مجری پروژه های ساختمانی از طریق شماره تماس زیر و قسمت درخواست مشاوره اقدام کنید.

3 پاسخ

  1. سلام برای طراحی نقشه یک زمین با عرض 8 و طول 15 متر چقدر باید هزینه کنیم؟ و اینکه میشه سه خوابه طراحی کرد؟

  2. سلام جدول ارائه شده درموردهزینه نقشه کشی آنقدرزیاده که بلاخره ما نفهمیدیم برای نقشه کشی مثلا یک قطعه زمین ۲۰۰متری با زیر بنای ۱۰۰مترکلا چقدر پیاده میشویم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Table of Contents