نظارت بر ساخت و ساز

نظارت بر ساخت و ساز

نظارت بر ساخت و ساز یکی دیگر از وظایف هلدینگ ساختمانی سپنتا می باشد که توسط مهندسین این مجموعه صورت میگیرد. خوب است بدانید کلیه روند اجرایی ساختمان باید صرفا توسط مهندس عمران پروژه که همان مجری ساختمان است و صلاحیت او از سمت سازمان نظام مهندسی کشور تایید شده، انجام شود، که اینکار توسط مهندسین مجرب مجموعه صورت می‌گیرد

ارائه خدمات نظارت بر ساخت و ساز در هلدینگ ساختمانی سپنتا، بدون واسطه با مالکین، سازنده ها و مهندسان انجام میشود و ما برای اجرای پروژه های عمرانی سهیمه اختصاصی خود را خواهیم داشت.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

call to action

اهمیت نظارت بر ساخت و ساز

نظارت بر ساخت و ساز یک امر بسیار مهم در اجرای پروژه های ساختمانی و عمرانی است، بنابراین هلدینگ ساختمانی سپنتا با 10 سال تجربه اجرای پروژه های عمرانی و ساختمانی در نظر دارد تا شما کاربران و مهندسان را در مورد این موضوع آشنا سازد.پس با ما همراه باشید.

نظارت و ارزیابی

نظارت بر ساخت و ساز به مجموعه فعالیت‌ها و کنترل‌هایی اطلاق می‌شود که به منظور اطمینان حاصل کردن از کیفیت، ایمنی و پایداری ساختمان‌ها و تسهیلات ساخت و ساز انجام می‌شود. این فعالیت‌ها توسط ناظران، بازرسان و متخصصان مربوطه انجام می‌شود و هدف آن اطمینان حاصل کردن از رعایت استانداردها، مقررات، طرح‌ها و مشخصات فنی مربوط به ساخت و ساز است.

نظارت بر ساخت و ساز می‌تواند شامل موارد زیر باشد

1. نظارت بر اجرای طرح و مشخصات فنی
– بررسی صحت و کاملیت طرح‌ها و مستندات فنی
– اطمینان حاصل کردن از رعایت مشخصات فنی در فرآیند ساخت

2. کنترل کیفیت مصالح و مواد ساختمانی
– بررسی و تست مواد ساختمانی قبل از استفاده
– بررسی مراحل تولید و عملیات تهیه مواد ساختمانی

3. بازرسی و آزمون‌های غیرمخرب
– بررسی جوشکاری، روکش‌ها و اتصالات ساختمانی
– آزمون‌های غیرمخرب مانند آزمون فشار، آزمون ترک‌ها و غیره

4. نظارت بر فرآیند ساخت
– بررسی صحت و سلامت فرآیند ساخت و نصب
– اطمینان حاصل کردن از رعایت ایمنی و مقررات ساخت و ساز

5. نظارت بر ایمنی و بهداشت کار
– بررسی رعایت ضوابط و مقررات ایمنی در محل کار
– اطمینان حاصل کردن از استفاده صحیح از تجهیزات ایمنی

6. آزمون و تست نهایی
– انجام آزمون‌ها و تست‌های نهایی قبل از تحویل پروژه
– بررسی کیفیت نهایی ساختمان و تجهیزات

نظارت بر ساخت و ساز می‌تواند توسط دولت، سازمان‌های مربوطه، ناظران مستقل یا شرکت‌های خصوصی انجام شود. این نظارت می‌تواند به صورت مستمر در طول فرآیند ساخت و ساز یا به صورت نظارت‌های انتخابی و دوره‌ای انجام شود. اهمیت نظارت بر ساخت و ساز در ارتقای کیفت عملکرد و ایمنی ساختمان‌ها و تسهیلات ساخت و ساز بسیار بالاست و بهبود کیفیت کار و جلوگیری از وقوع حوادث و مشکلات جدی را تضمین می‌کند.

نظارت چیست؟

نظارت به مشاهدات و ثبت فعالیت ها منظم در یک پروژه ساختمانی گوییم؛ این یک پروسه بسیار مهم است که تمام جوانب پروژه را دربرمیگیرد.

ارزیابی چیست؟

ارزیابی مجموعه ای اطلاعات میگوییم که در مرحله نظارت بر ساخت و ساز جمع آوری شده و در این مرحله ی ارزیابی می شود.

تفاوت نظارت و ارزیابی در پروژه های ساختمانی و عمرانی

نظارت بر ساخت و ساز یک امر بسیار مهم و مقدم بر ارزیابی می باشد،همان طور که در تعریف نظارت گفته شد نظارت یک امر مشاهده ای و تحقیقی است و اگر در روند اجرای پروژه مشکلی پیش نیاید ارزیابی هم نخواهد بود، شاید بعد از تعریف نظارت و ارزیابی و گفتن تفاوت های آن ها براتون سوال پیش آمده باشد که چطور این دو قدم را به درستی و دائما انجام بدیم. که در ادامه به آن می پردازیم.

چگونه نظارت بر ساخت و ساز و ارزیابی را به درستی انجام بدیم؟

  • کمال گرا نباشیم
  • با تیم اجرایی پروژه در ارتباط باشیم و همکاری کنیم

چرا دائما باید در یک پروژه نظارت بر ساخت و ساز و ارزیابی داشته باشیم ؟

  • برای معلوم شدن تمام جوانب پروژه و برنامه ریزی کردن آن
  • در صورت بروز مشکل بتوانیم مسیر اجرایی پروژه را تغییر دهیم
  • تا برسی کنیم که به اهداف خود در پروژه رسیدیم

ناظر ساخت و ساز یا مجری ساختمان کیست؟!

مجری ساختمان نماینده فنی کارفرما در نظارت ساخت و ساز و اجرای ساختمان بوده و پاسخگوی تمامی مراحل اجرای کار به ناظر یا ناظران پروژه و دیگر مراجع کنترل کننده می باشد. کلیه عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقیقی و دفاتر مهندسی به عنوان مجری طبق دستورالعمل های وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام گیرد.

مهندس مجری پروژه و ناظر ساختمانی

مهندس مجری پروژه و ناظر ساختمانی

مجری ساختمان مسئولیت کنترل صحت انجام کلیه عملیات اجرای ساختمان را برعهده دارد و در اجرای این عملیات باید مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی، و نقشه های مصوب مرجع صدور پروانه را رعایت نمایند. همچنین ناظر ساخت و ساز باید برنامه زمان بندی کارهای اجرایی را به اطلاع مهندس ناظر پروژه برساند.

وظایف مربوط به مجری ساختمان

استخدام مجری ساختمان جهت نظارت بر ساخت و ساز در کلیه پروژه های عمرانی امری ضروری و واجب است و بدون در نظرگرفتن نظرات کارشناسانه مجری ساخت و ساز، پروژه در حال انجام تاییدیه شهرداری را نخواهد گرفت.  کلیه مسئولیت های محوله به مجری ساختمانی در تمامی مراحل و عملیات اجرایی ساختمان به شرح زیر می باشد:

وظایف ناظر هماهنگ کننده

  • در اولین قدم مجری مربوطه موظف می باشد که تمامی مشخصات فنی ساختمان و نقشه‌های مورد اجرای مربوطه را قبل از هرگونه شروع به کاری مورد بررسی و مطالعه دقیق و کارشناسانه قرار دهد. در این مرحله و پس از بررسی کامل کلیه نقشه های مربوطه باید تمامی اشکالات و نقض ها در نقشه‌ها و عدم مغایرت و همخوانی ها بین پروانه ساختمان، مشخصات فنب ساختمان و نقشه های اجرایی عیب یابی گردد و در صورت ایجاد تغییر یا تغییراتی به کار فرما اعلام گردد.
  • در قدم بعدی مجری ساختمان با نظارت بر ساخت و ساز، موظف است برنامه زمانبندی برای اجرا به صورت تفصیلی از ابتدا تا نقطه پایانی کار با در نظر گرفتن زمانی برای امکان ایجاد توقف و شروع مجدد در نظر بگیرد و به کارفرما و هماهنگ کننده های مربوطه ارائه دهد.

همچنین ایجاد کردن شرایط مناسب برای نظارت بر عملیات اجرایی و هماهنگی‌های مربوطه بین ناظر هماهنگ کننده با سایر ناظرین و همچنین نظارت بر بخش‌هایی که پوشیده می گردند بر عهده مجری ساختمان می باشد.

  • ایمنی در کار جزو اصلی ترین مرحله در کار اجرایی مجری ساختمان و نظارت بر ساخت و ساز می باشد، مجری موظف به در نظر گرفتن تمامی اصول ایمنی و مشکلات زیست محیطی مربوطه برای حفاظت از کارگاه و ساختمان های همجوار پروژه می باشد.
  • در کلیه روند اجرایی پروژه رعایت تمامی اصول مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی و همچنین تطبیق کلیه عملیات اجرایی با نقشه های مربوطه و اصول مندرج در پروانه ساختمان؛ اصلی جدانشدنی از وظایف مجری میباشد.
  •  در آخرین قدم مجری باید بابت تمام تغییرات در برنامه اجرایی یا زمانبندی کار از کارفرما و طراح مربوطه موافقت و تایید کتبی اخذ نماید. 

شرایط عمومی مجری در هر پروژه

ر کل پروژه به کارگیری مهندسین مجرب و حرفه ای و کارگرانی استاد کار با مهارت فنی بالا عاملی تاثیر گذار در پیشرفت پروژه توسط مجری می باشد. بین کارفرما و مجری مربوطه طبق شرایط عمومی قرارداد به شرح مندرج در فصل ۸ شیوه نامه قراردادی به امضای طرفین منعقد می گردد.

مهندس ناظر مقیم کیست؟

مطابق با شیوه نامه تعیین حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال اشخاص حقوقی موضوع تبصره 4 ماده 11 آیین نامهاجرایی قانون نظام مهندسی کشور، مهندس مقیم ساختمان دارای پروانه اشتغال به كار مهندسی بوده و برای نظارت بر ساخت و ساز در حدود صلاحیت خود در هر بخش باید به صورت تمام وقت در كارگاه ساختمانی حضور داشته باشد. 

شرایط همکاری با هلدینگ ساختمانی سپنتا در بحث طراحی و نظارت پروژه 

تمام مالکین درصورتی که قصد پیش بردن پروژه های ساخت و ساز با متراژ بالاتر 3500 متر داشته باشند، قادر خواهند بود ناظر پروژه را در بخش های مختلف خودشان انتخاب کنند، هلدینگ ساختمانی سپنتا از 5 شرکت مرتبط تشکیل شده که هرکدام ازین شرکت ها میتوانند ناظر 2 پروژه باشند، همچنین لازم است بدانید که هزینه این خدمات کاملا مطابق با تعرفه های سازمان نظام مهندسی کشور محاسبه خواهد شد.

شرایط همکاری با هلدینگ ساختمانی سپنتا در بحث طراحی و نظارت پروژه 

کارشناس نظارت و ارزیابی به چه کسی گفته میشود؟

کارشناس نظارت بر ساخت و ساز و ارزیابی وظیفه برسی و قیمت گذاری انواع ملک و کارخانه های صنعتی را برعهده دارد.

انواع کارشناس نظارت و ارزیابی

  • کارشناس نظارت و ارزیابی ساختمان های مسکونی
  • کارشناس نظارت و ارزیابی اراضی مسکونی
  • کارشناس نظارت و ارزیابی اراضی غیر مزروعی
  • کارشناس نظارت و ارزیابی تعیین علت بروز خسارت
  • کارشناس نظارت بر ساخت و ساز و ارزیابی عکس های ماهواره ای و هوایی از نظر ساختمانی
  • مکانیک خاک و پی سازی

اجرای پروژه های ارزیابی و نظارتی

هلدینگ ساختمانی سپنتا با ارائه خدمات فنی و مهندس در این مقاله سعی خود را به عمل آورده تا شما را با نظارت و ارزیابی در پروژه های عمرانی و ساختمانی ، معرفی ناظران و کارشناسان ساختمانی و شرح وظایف و مسئولیت های آن ها  آشنا سازد.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

call to action

نظارت بر ساخت و ساز با هلدینگ ساختمانی سپنتا

همان طور تا اینجا گفته شده استفاده از تجربیات و نظرات مهندس ناظر پروژه و مهندس مجری ساختمانی جزو واجبات در ساختمان سازی و پروژه عمرانی میباشد، از این رو اگر به دنبال شرکتی ناظر و خوب برای پروژه های خود در تهران هستید، میتوانید با ما تماس بگیرید و نظارت بر ساخت و ساز خود را به هلدینگ ساختمانی سپنتا بسپارید.

ارتباط با هلدینگ سپنتا

برای ارتباط با هلدینگ سپنتا مجری پروژه های ساختمانی از طریق شماره تماس زیر و قسمت درخواست مشاوره اقدام کنید.

Table of Contents