مقررات ملی ساختمان ایران

مقررات ملی ساختمان ایران

مقررات ملی ساختمان مجموعه اي است از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی که بایستی در طراحی، نظارت و اجراي عملیات ساختمانی رعایت شود. ویژگی های مفاد موجود در مقررات ملی ساختمان، الزامی بودن، اختصاری بودن و سازگار بودن آن با قوانین و شرایط کشور است. چراکه هدف اسن مقررات این است که با توجه به نیروي انسانی ماهر، کیفیت و کمیت مصالح ساختمانی، توان اقتصادي و اقلیم و محیط شرایط را برای ساختمان سازی مهیا کند.

هلدینگ ساختمانی سپنتا، باتوجه به اهمیت بالای دانستن قوانین مقرارت ملی ساختمان برای مهندسین عمران معماری و برق و مکانیک، لازم دانسته در قالب مقاله ای توضیحاتی در اینباره ارائه دهد و فایل دانلود pdf قوانین و مقررات ملی ساختمان ایران که مورد تایید سازمان نظام مهندسی کشور است را در دسترس عموم قرار بدهد.

call to action

مقررات ملی ساختمان چیست ؟ pdf مقررات ملی ساختمان 

مقررات ملی ساختمان به مجموعه‌ ای از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی در طراحی، بازرسی و اجرای عملیات ساختمان که شامل تخریب بنا، نوسازی بنای ساختمان، گسترش بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره برداری از ساختمان می گویند که به هدف تامین ایمنی، عمر مناسب، آسایش و راحتی، بهداشت و صرفه اقتصادی تهیه شده است و در قالب بیست و دو جلد کتاب ارائه شده است.

دو زیر مجموعه مقررات ملی ساختمان

  1.  اصول و قواعد فني كه رعايت آنها در طراحي، محاسبه، اجرا، بهره‌برداري و نگهداري ساختمانها، به منظور اطمينان از ايمني، بهداشت، بهره‌دهي مناسب، آسايش و صرفه اقتصادي الزامي است.
  2.  آئين‌نامه كنترل اجراكه حوزه شمول اصول وقواعد آن، ترتيب كنترل اجراي آنها، حدودو اختيارات و وظايف سازمانهاي عهده دار كنترل و ترويج اين اصول و قواعد در هر مبحث را تعيين مي‌كند.

وزارت مسکن و شهرسازی طبق ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وظیفه تدوین مقررات ملی ساختمان را به عهده دارد. این وزارت خانه با تشکیل شورایی تحت عنوان شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با عضویت استادان و صاحبنظران برجسته کشور به منظور نظارت بر تهیه و هماهنگی بین مباحث از حیث شکل، ادبیات، واژه پردازی، حدود و دامنه کاربرد و همچنین با تشکیل دادن کمیته‌ های تخصصی شرایط لازم برای تدوین این مقررات را به وجود آورده است.

نام 22 مبحث مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان ایران (Iran National Building Code) یک مجموعه از قوانین و ضوابط فنی برای ساخت و ساز در ایران است که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تدوین شده است. این مجموعه شامل مقررات ملی ساختمان، مقررات آتش‌نشانی، مقررات پایه‌نگاری، مقررات نصب و راه‌اندازی تجهیزات برقی و… می‌باشد.

مقررات ملی ساختمان ایران به منظور حفظ ایمنی و سلامت عمومی، بهبود کیفیت ساخت و ساز، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهینه‌سازی استفاده از منابع، حفظ محیط زیست و طراحی و ساخت ساختمان‌هایی با کیفیت و قابلیت استفاده بلندمدت تدوین شده است.

مقررات ملی ساختمان در قالب بیست و دو جلد کتاب که هر جلد مربوط به یک مبحث خاص است، برای استفاده مهندسین منتشر شده‌ است. در ادامه پی دی اف مقررات ملی ساختمان را برای شما عزیزان لیست کرده ایم : دانلود کتاب مقررات ملی ساختمان

  • مبحث اول: تعاریف
  • مبحث دوم: نظامات اداری
  • مبحث سوم: حفاظت ساختمانها در مقابل حریق
  • مبحث چهارم: الزامات عمومی ساختمان
  • مبحث پنجم: مصالح و فراورده‌های ساختمانی
  • مبحث ششم: بارهای وارد بر ساختمان
  • مبحث هفتم: پی و پی سازی
  • مبحث هشتم: طرح و اجرای ساختمانهای با مصالح بنایی
  • مبحث نهم: طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه
  • مبحث دهم: طرح و اجرای ساختمانهای فولادی
  • مبحث یازدهم: اجرای صنعتی ساختمانها
  • مبحث دوازدهم: ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
  • مبحث سیزدهم: طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمانها
  • مبحث چهاردهم: تاسیسات مکانیکی
  • مبحث پانزدهم: آسانسورها و پله‌های برقی
  • مبحث شانزدهم: تاسیسات بهداشتی
  • مبحث هفدهم: لوله کشی گاز طبیعی
  • مبحث هجدهم: عایق بندی و تنظیم صدا
  • مبحث نوزدهم: صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مبحث بیستم: علائم و تابلوها
  • مبحث بیست و یکم: پدافند غیرعامل
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها

دانلود مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان

عنوان دانلود فایل pdf
مبحث اول قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث دوم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث سوم مقررات ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث چهارم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث پنجم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث ششم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث هفتم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث هشتم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث نهم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث دهم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث یازدهم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث دوازدهم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث سیزدهم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث چهاردهم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث پانزدهم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث شانزدهم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث هفدهم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث هجدهم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث نوزدهم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث بیستم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث بیست و یکم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا
مبحث بیست و دوم قوانین ملی ساختمان هلدینگ سپنتا

هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان از طراحان می‌خواهد طبق اصول مهندسی مندرج در آن به طراحی قسمت های مختلف بنا مثل طراحی نمای ساختمان و … اقدام نمایند و در انجام محاسبات طبق ضوابط پیش روند. در ادامه نیز این مقررات،  علاوه بر نظارت بر ساخت اصولی ساختمان‌ها، سازندگان را ملزم به رعایت ایمنی و بهداشت در حیطه فردی می‌کند. به عبارت دیگر مقررات ملی ساختمان، به منظور تامین ایمنی، بهداشت، سلامت افراد جامعه تدوین شده است. علاوه براین ساخت بناها با رعایت این مقررات، مهندسی ساز بودن آنها را در پی خواهد داشت.

مقررات ملی ساختمان ایران

رعایت این ضوابط در حین ساخت منجر به حفظ سلامت سازندگان و پس از ساخت سبب افزایش کیفیت و عمر ساختمان‌ ها خواهد شد. در صورت رعایت کامل این مقررات ساکنان ساختمان‌ها نیز در حین بهره‌برداری از بسیاری از مزایای آن از قبیل عایق حرارتی و صوتی بودن ساختمان‌ها بهره مند خواهند شد. گرچه در برخی موارد در ظاهر این مقررات دست و پاگیر بوده و هزینه‌های ساخت را افزایش می‌دهد ولی در کل با کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های نگهداری و هزینه های نوسازی ، هزینه سرجمع کمتری به مصرف کننده اصلی تحمیل خواهد کرد.

برخی از سوالات مربوط به مقررات ملی ساختمان ایران شامل موارد زیر می‌شوند:

1. محدودیت‌های ارتفاع ساختمان‌ها در مقررات ملی ساختمان ایران چگونه است؟

در مقررات ملی ساختمان ایران، ارتفاع ساختمان‌ها بسته به نوع استفاده و شرایط مختلف محدود شده است. به عنوان مثال، حداکثر ارتفاع ساختمان های مسکونی 7 طبقه، اداری و تجاری 12 طبقه و مراکز آموزشی 16 طبقه می‌باشد.

2. در مورد نحوه تعیین شرایط شفافیت و بازدید در بنایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، چه تعریفی دارید؟

مقررات ملی ساختمان ایران در خصوص تعیین شرایط شفافیت و بازدید از بنایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل الزاماتی مانند وجود پنجره‌های قابل باز شدن برای تهویه هوا، محل نصب آیینه‌های مناسب برای رصد و نظارت بر نقاط مختلف ساختمان و… می‌باشد.

3. در مورد فضای سبز، مقررات ملی ساختمان ایران چه تعریفی دارد؟

 در مورد فضای سبز، مقررات ملی ساختمان ایران الزاماتی مانند وجود فضای سبز در داخل ساختمان، تراس ها و نگهداری و حفظ فضای سبز خارج از ساختمان را برای ساختمان‌های جدید در نظر گرفته است.

4. مقررات ملی ساختمان ایران در خصوص حفاظت در برابر زلزله چه ویژگی‌هایی دارد؟

در خصوص حفاظت در برابر زلزله، مقررات ملی ساختمان ایران شامل الزاماتی مانند استفاده از سیستم های سازه ای مقاوم در برابر زلزله، نگهداری صحیح تاسیسات و تجهیزات به منظور پیشگیری از آسیب های ناشی از زلزله و… می‌باشد.

5. در مورد روش‌های تغذیه صندوق‌های برقی و یا تاسیسات برقی نیازمند به جلوگیری از ایجاد حریق در ساختمان، مقررات ملی ساختمان ایران چه تعریفی دارد؟

 در مورد روش‌های تغذیه صندوق‌های برقی و یا تاسیسات برقی نیازمند به جلوگیری از ایجاد حریق در ساختمان، مقررات ملی ساختمان ایران شامل الزاماتی مانند نصب قطع کن‌های اضطراری و لوازم اعلام حریق در محل‌های مناسب، انجام بازرسی و نگهداری صحیح تاسیسات برقی و… می‌باشد.

این تنها چند مثال از سوالاتی هستند که در مورد مقررات ملی ساختمان ایران مطرح می‌شوند.

مهندسین مشاور هلدینگ ساختمانی سپنتا پاسخگوی سوالات شما خواهد بود:

call to action

 

 

ارتباط با هلدینگ سپنتا

برای ارتباط با هلدینگ سپنتا مجری پروژه های ساختمانی از طریق شماره تماس زیر و قسمت درخواست مشاوره اقدام کنید.

9 پاسخ

  1. از اینکه تا به این اندازه در توسعه استاندارد و به اشتراک گذاشتن این مجموعه احتمام داشتید بسیار سپاسگزارم

  2. واااای عالی مرسی که تمام این کتاب ها و فایل های مقررات ملی ساختمان رو گذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Table of Contents