انواع متریال نمای ساختمان؛ بهترین ها

بهترین متریال برای نمای ساختمان

متریال نمای ساختمان و انتخاب بهترین نوع آن مسئله ای است بسیار مهم که موضوع این مقاله از هلدینگ ساختمانی سپنتا نیز میباشد، در سالهای اخیر، نمای ساختمان و درک عمومی از آن اهمیت بیشتری یافته است. نمای بیرونی ساختمان (Building facade) به عنوان یک پوسته محافظ و جزء قابل مشاهده ساختمان، همچنین برای تأمین گرما و برق، در تعامل مستقیم با فضای عمومی اطراف است.

از طرفی طراحی نمای ساختمان میتواند در مورد فضای داخلی، سبک و معماری آن نیز سرنخ هایی به بازدیدکنندگان بدهد. مصالح و متریال به کار رفته در نما هم میتواند بسیار متنوع باشد، در واقع این قطعه از سازه فرصتی برای آزمایش و نشان دادن استعداد و خلاقیت معماران است.

 

متریال شناسی – انتخاب متریال نمای ساختمان

در حالی که فاکتورهای بسیاری وجود دارد که در نمای ساختمان نیاز به توجه دارد، یکی از حساس ترین و مهم ترین آنها، انتخاب مواد مناسب است و در مورد انتخاب جنس متریال نمای ساختمان باید طیف وسیعی از عوامل را در نظر داشت. از جمله: 

  • مقاومت در برابر آب
  • عایق صوت
  • بهره وری انرژی (عایق حرارت)
  • زیبایی شناسی و بافت

انتخاب متریال نمای ساختمان

نکته: متریالی که برای ساخت نما استفاده میشود باید با سایر مصالح ساختمان و سبک طراحی آن هماهنگ باشد، در حقیقت، نمای ساختمان را باید جزئی از سازه و یا حتی جزئی از شهر دانست. به همین دلیل برای انتخاب نما و مصالح باید به طراحی های شهری نیز توجه داشت.

  • تطبیق پذیری

نکته: متریال باید در برابر شرایط محیطی مختلف مقاومت بالایی داشته باشد. در غیر اینصورت، نمای ساختمان در برابر طوفان، نور خورشید، زلزله و آلودگی هوا دچار آسیب می شود و شکل ناخوشایندی به ظاهر ساختمان می دهد.

  • سازگاری با محیط زیست
  • دوام
  • هزینه

 

انواع متریال نمای ساختمان

تاکنون متریال های مختلفی برای استفاده در نمای خارجی ساختمان ها تولید شده است، جالب است بدانید در سالهای اخیر برای ساخت متریال ساختمان، علاوه بر زیبایی، به استحکام و حفظ محیط زیستی مصالح هم توجه ویژه شده است، مصالح ساختمانی جدید آنقدر هیجان انگیز طراحی میشوند که میتوان به وسیله ی آنها ساختمان هایی حیرت انگیز ساخت! در ادامه، مهمترین متریال های ساختمانی را معرفی میکنیم:

  • متریال نمای آجری

استفاده از آجر در نمای ساختمان، به صدها سال قبل برمیگردد. در آن سال ها، صنعت ساختمانی آنقدر پیشرفت نداشته و انسان مجبور به استفاده از آجرهای ساده در نمای ساختمان بوده است. اما جالب اینجاست که امروزه نیز در برخی از ساختمان های مدرن هنوز از نمای آجری استفاده میشود!

 البته نما های آجری جدید تفاوت بسیار زیادی با آجرهای قدیمی دارند و طراحی آنها نیز به صورت مدرن انجام شده است. اما چرا نماهای آجری پس از سال ها هنوز هم گزینه مناسبی هستند؟

متریال نمای آجری

دلیل اصلی آن را میتوان به عایق حرارت بودن آجر مرتبط دانست. نماهای آجری با توجه به قیمت کم، عایق بسیار خوبی برای حرارت هستند. علاوه بر آن، استفاده از نماهای آجری در ساختمان های مدرن باعث به وجود آمدن حس نوستالژیک در مخاطب میشود. لازم به ذکر است که نماهای آجری جزء ارزانترین نمای ساختمان به حساب میآیند و متریال اصلی استفاده شده در آنها آجر است.

  • متریال نمای سنگی

از زمانی که بشر توانست سنگهای جذاب را از دل کوه ها استخراج کند، استفاده از سنگ نما هم شروع شد. امروزه سنگ ها کاربرد بسیار زیادی در ساخت نما دارند چراکه استحکام آنها بالا است و همچنین در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی نیز مقاومت خوبی از خود نشان میدهند.

مشهورترین سنگ مورد استفاده در نماهای ساختمانی، سنگ تراورتن است که تنوع بسیاری داشته و میتوان از آن برای ساخت نما با طرح ها و رنگ های مختلف استفاده کرد. یکی دیگر از دلایل استفاده از سنگ در نمای ساختمان، وجود خلل و حفره در پشت آنها است. این حفره ها باعث اتصال بهتر سنگ به ساختمان شده و از سقوط آنها در شرایط مختلف جلوگیری میکند.

  •  متریال نمای شیشه ای

گسترش استفاده از شیشه در نمای ساختمانی به قدری زیاد است که میتوان گفت تقریبا در تمام نماهای ساختمانی مدرن از شیشه استفاده شده است. از مهم ترین ویژگی های منحصر به فرد شیشه میتوان به وزن کم، سرعت بالای نصب و ظاهر جذاب اشاره کرد.

 متریال نمای شیشه ای

سبک بودن شیشه ها باعث شده است که بتوان از آن در ساخت نمای خارجی برج ها استفاده کرد. در اینصورت، وزن ساختمان کاهش پیدا کرده و به استانداردهای ساختمان سازی نزدیک میشود.

  • متریال نمای بایرامیکس (Biramx)

برای ساخت این متریال، دانه های گرانیت، مرمر و سرامیک را درون چسب های مصنوعی و طبیعی یا رزین ریخته و پس از خشک شدن در اندازه های دلخواه، برش میدهند. از مهمترین ویژگی این نماها میتوان به تنوع رنگ بالا و سهولت نصب اشاره کرد.

  • متریال نمای کامپوزیت (Composite)

کامپوزیت ها جزو متریال جدید ساختمانی هستند که کاربردهای بسیار زیادی پیدا کرده اند. نماهای کامپوزیتی دارای بدنه ای از جنس پلی اتیلن هستند که توسط لایه های آلومینیومی پوشش داده شده اند. مهمترین ویژگی این متریال ساختمان، قابلیت شکل پذیری آن است؛ به طوریکه معماران میتوانند هر طرحی که در ذهن خود دارند را توسط کامپوزیت ها اجرا کنند.

همچنین نماهای کامپوزیتی دارای استحکام بسیار خوبی بوده و در برابر عبور صدا و حرارت نیز از خود مقاومت نشان میدهند. تمام این عوامل سبب شده است که نماهای کامپوزیتی، گزینه مناسبی برای استفاده در ساختمان سازی باشند.

  • متریال نمای ترمو وود (Thermowood)

از زیباترین متریال مورد استفاده در نمای ساختمان بدون شک نماهای ترمو وود ست! ترمو وود یا ترمو چوب ها جزو آن دسته از نماهای چوبی هستند که به دلیل توسعه مصالح ساختمانی مدرن، استفاده از آن ها گسترش پیدا کرده است.

ترمو وودها بر اثر حرارت دادن چوب و در نتیجه تیره شدن رنگ آن ساخته میشود. بهترین درخت برای انجام فرایند ترمو وود، درخت کاجی است که در مناطق سردسیری رشد کرده باشد. به همین دلیل، ترمو وودهای فنلاندی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

متریال نمای ترمو وود (Thermowood)

این چوب ها دارای بافت های زیبا و چشم نوازی بوده که میتوان از آن برای ساخت نماهای ساختمانی استفاده کرد. از ویژگی های منحصر به فرد ترمو وود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق حرارت بودن
  • مقاوم در برابر شرایط جوی مختلف
  • نداشتن مواد شیمیایی
  • سهولت در نصب
  • وزن پایین
  • ظاهری جذاب و بینظیر
  • محصولی طبیعی سازگار با محیط زیست
  • متریال نمای فایبر سمنت برد (Fiber cement board)

این نما Fiber cement board، از پنل هایی تشکیل میشود که سیمانی بوده و دارای فیبر هستند، مقاومت این متریال بنای ساختمانی تا حد قابل توجهی نسبت به چوب یا سیمان بالاتر بوده و در عین حال ظاهر مناسب و زیبایی را نیز به وجود می آورد. فایبر سمنت برد می تواند در برابر آتش و رطوبت مقاومت بسیار زیادی از خود نشان دهد و دچار خوردگی توسط حشرات نیز نخواهد شد که آن را نسبت به دیگر متریال ها متمایز می کند.

نکته: فایبر سمنت برد در طرح های مختلف چوب، آجر و … نیز ساخته می شود و از آن جا که این متریال به صورت پنل مورد استفاده قرار می گیرد، به اجرای نما سرعت بخشیده و نتیجه تمیزتری نیز ارائه خواهد داد.

  • متریال نمای سرامیکی

استفاده از نمای سرامیکی، کاربردهای زیادی در حوزه معماری دارد. نمای سرامیکی جزء نماهای خشک محسوب می شود و می توان از آن برای نمای ساختمان مسکونی، اداری و یا تجاری بهره برد.

 

  • متریال نمای سیمان

یکی از پرطرفدارترین متریال و مصالح، نمای سیمان سفید است. بزرگترین مزیت آن قیمت مناسب است. نماهای سیمانی می توانند مدرن و بسیار شیک طراحی شوند.

مقرون به صرفه ترین نمای ساختمان

با ظهور متریال و سبک‌های مختلف در نماسازی، اجرای نما هزینه‌­های مختلفی دارد. کارفرمایان همواره به دنبال انتخاب و اجرا نماهای ارزان و شیک هستند تا در میان مشکلات اقتصادی فراوانی که این سال‍ها وجود داشته است، در هزینه ها صرفه جویی کنند.
در این قسمت به بررسی عواملی که در تعیین هزینه نمای ساختمان دخیل هستند، میپردازیم تا برای انتخاب مقرون به صرفه ترین نمای ساختمان به شما کمک کنیم:

  • مشاوره برای انتخاب و اجرای نما
  • نوع متریال و مصالح نما
  • حجم پروژه
  • سبک پروژه
  • سیستم اجرای نما
  • دستمزد کارگران

دو نمونه از ارزانترین متریال نمای ساختمان، سیمان سفید و سیمان شسته است. 

 

بهترین متریال برای نمای ساختمان

یک نما با طراحی هوشمندانه می تواند یک ساختمان را برای کارفرمایان، ساکنان و محیط کارآمدتر کند. علاوه بر آن، این قدرت را دارد که عملکرد یک ساختمان را کاملاً دگرگون کند و این بهبود عملکرد نیاز به انتخاب بهترین متریال ها برای نمای ساختمان دارد.

استفاده از بهترین متریال نمای ساختمان

نما واسط بین فضای داخلی و محیط بیرونی است و به عنوان یک پوسته، نقش مهمی در گرما، نور و تبادل هوا دارد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی مصالح مختلف در ساخت نماهای ساختمان پرداخته شد.

در نهایت بهتر است بدانید که هر کدام از این متریال ها، دارای مزایا و معایب خاصی هستند که باید به آن ها توجه نمود و با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی ایران و بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه، مناسب ترین مصالح برای نمای ساختمان را انتخاب کرد.

مشاوره جهت خرید متریال نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان یکی از خدماتی است که در هلدینگ ساختمانی سپنتا با کیفیت مطلوبی انجام میشود، بنابراین مهندسین ما در انتخاب بهترین متریال نمای ساختمان تجربه بسیار زیادی دارند که میتواند برای شما که در انتخاب نوع مصالح ساختمانی به چالش خورده اید، مفید باشد، از این رو میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان برای انتخاب بهترین نوع متریال بنای ساختمان با ما در ارتباط باشید.

02166004175

ارتباط با هلدینگ سپنتا

برای ارتباط با هلدینگ سپنتا مجری پروژه های ساختمانی از طریق شماره تماس زیر و قسمت درخواست مشاوره اقدام کنید.

4 پاسخ

  1. با سلام و نشکر
    خوب بود در کنار ارایه مزیت ، معایب هر متریال مثل مقاومت در برابر نور آفتاب و آلودگی و پاک شوندگی و روشهای پاک کردن آنها را نیز میگفتید. فقط مزایا را گفتن ، خسارت احتمالی زدن به مصرف کننده است.

    1. سلام
      ممنون از نظرتون. درست می فرمایید. حتما در به روز رسانی های بعدی به این موضوعات اشاره خواهیم کرد.

    1. سلام دوست عزیز
      اول بفرمایید چه نمایی را برای ساختمان خودتون انتخاب کردید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Table of Contents