طراحی نمای ساختمان ویلایی (نمای ساختمان ساده)

طراحی نمای ساختمان ویلایی

نمای ساختمان ویلایی می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد، زیرا شامل انتخاب رنگ، متریال و همینطور ایجاد تعادل در خطوط و اشکال آن است. اهمیت این تعادل در آنجاست که طراحی نمای ساختمان بایستی با بافت محله و منطقه‌ی اطراف آن ترکیب مناسبی داشته باشد تا به زیبایی آن افزوده شود. در این مطلب که توسط کارشناسان هلدینگ ساختمانی سپنتا تهیه شده است، به بررسی انواع نمای ساختمان ویلایی به همراه عکسهایی از زیباترین خانه های ویلایی تهران می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

طراحی نمای خانه ویلایی – اهمیت طراحی نمای ویلایی یک طبقه

همانطور که می‌دانید نمای ساختمان بیشترین تاثیر را در زیبایی منازل و خانه‌ها دارد. خیلی کم پیش می‌آید که بنایی با طراحی نمای بیرونی زیبا و چشمگیر، طراحی داخلی نامناسب و ضعیفی داشته‌باشد. به عبارتی: رنگ رخساره نشان می‌دهد از سر درون.
این اهمیت در طراحی نمای ساختمان ویلایی دوچندان است چراکه بیان‌کننده‌ی سلیقه و انتخاب صاحب آن و معرف طراح آن بناست. لذا مهندسان مجری طرح های نمای ویلایی، وسواس و حساسیت زیادی روی آن دارند.  

نمای بیرونی ساختمان ویلایی – نمای خانه ویلایی ساده – نمای ساختمان ویلایی کوچک

طراحی نمای خانه ویلایی، حالت های مختلفی دارد؛ مثلا نمای ساختمان نمای خانه ویلایی ساده، نمای ساختمان ویلایی کوچک، نمای ساختمان یک طبقه، نمای ویلایی دو طبقه، نمای ویلایی همکف و … برای اینکه نمای انواع ساختمان‌های ویلایی، جذابیت و ارزش مادی و حتی ارزش هنری داشته‌باشد باید نگاه مهندسی و زیباشناسانه ای داشت. و برای طراحی نمای هر کدام از آنها فاکتورهای خاص خودشان را در نظر گرفت.

نمای ساختمان

نمای ساختمان، ظاهر خارجی ساختمان است که به شکلی زیبا، عملکردی و مناسب طراحی و ساخته شده است. نمای ساختمان شامل تمامی بخش‌های خارجی ساختمان مانند دیوارها، پنجره‌ها، درب‌ها، سقف و پوشش‌ها است. طراحی نمای ساختمان با توجه به معماری ساختمان، نیازهای کاربری، محیط اطراف و سلیقه مالک ساختمان صورت می‌گیرد.

در طراحی نمای ساختمان، جنس و رنگ مواد ساختمانی، ترکیب و تعادل بین اجزای مختلف ساختمان، شکل و اندازه پنجره‌ها و درب‌ها و نحوه نورپردازی و نوردهی مهم هستند. همچنین، در نمای ساختمان، از تزئیناتی مانند نقوش، مقرنس‌ها، تراش‌ها و … نیز استفاده می‌شود تا ظاهر ساختمان را زیباتر کند.

در کل، نمای ساختمان علاوه بر عملکردی بودن، باید جذاب و زیبا باشد و با محیط اطراف ساختمان هماهنگی داشته باشد.

چه جنس‌هایی برای نمای ساختمان استفاده می‌شود؟

برای نمای ساختمان می‌توان از انواع مواد ساختمانی مختلف استفاده کرد. در زیر به برخی از این مواد ساختمانی و کاربردهای آن‌ها در نمای ساختمان اشاره می‌شود:

1. سنگ: سنگ به عنوان یکی از مواد ساختمانی پایدار و با دوام، برای نمای ساختمان پراستفاده است. از سنگ‌های مختلفی مانند تراورتن، گرانیت، مرمر و … برای پوشش دادن به نمای ساختمان استفاده می‌شود.

2. بتن: بتن نیز به عنوان یکی از مواد ساختمانی قابل اعتماد و قابل تنظیم، برای نمای ساختمان استفاده می‌شود. از بتن می‌توان برای ساخت دیوارها، پوشش‌ها و سقف‌ها استفاده کرد.

3. شیشه: شیشه نیز به عنوان یکی از مواد ساختمانی مدرن، برای ساخت پنجره‌ها و درب‌ها و همچنین برای نورپردازی نمای ساختمان استفاده می‌شود.

4. فلز: فلز به عنوان یکی از مواد ساختمانی قابل اعتماد، برای ساخت قسمت‌های مختلف نمای ساختمان مانند درب‌ها، پوشش‌ها، پرده‌ها و … استفاده می‌شود.

5. چوب: چوب نیز به عنوان یکی از مواد ساختمانی طبیعی و گرم، برای ساخت قسمت‌های مختلف نمای ساختمان مانند درب‌ها، پنجره‌ها و … استفاده می‌شود.

همچنین، برای نمای ساختمان می‌توان از ترکیب مواد ساختمانی مختلف نیز استفاده کرد تا نمایی زیبا و منحصر به فرد برای ساختمان به وجود آید.

نمای ساختمان دو طبقه ساده ایرانی

نمای ساختمان دو طبقه ساده ایرانی، معمولاً شامل یک درب و چند پنجره است. در این نوع ساختمان‌ها، پنجره‌ها به دو صورت افقی و عمودی در نظر گرفته می‌شوند و برخی از آن‌ها دارای شیشه نیستند و با حفره‌های کوچکی در دیوار ساخته می‌شوند که به عنوان نورگیر عمل می‌کنند. در این ساختمان‌ها، بخش‌های مختلف ساختمان از جمله نما، سقف، دیوارها و درب‌ها با استفاده از طوبی، بلوک و سفال ساخته می‌شوند.

همچنین، در نمای ساختمان دو طبقه ساده ایرانی، از رنگ‌های طبیعی و سنگین مانند سفید و خاکستری در نمای خارجی استفاده می‌شود و این ساختمان‌ها دارای یک حیاط بزرگ در وسط ساختمان و یا در جلوی ساختمان هستند که به عنوان یک فضای اجتماعی و ارتباط با محیط بیرونی عمل می‌کند.

نمای بیرونی ساختمان یک طبقه ایرانی

در برخی از ساختمان‌های یک طبقه ایرانی، برای زیبایی و استفاده بهینه از فضای بیرونی، یک حیاط بزرگ در وسط ساختمان و یا در جلوی ساختمان قرار می‌گیرد. در این حیاط، معمولاً یک چاه آب و یک گلدان بزرگ و گیاهان آپارتمانی وجود دارد. همچنین، در برخی از ساختمان‌های یک طبقه ایرانی، برای تزئین نمای بیرونی از کاشی‌های نقش‌دار و نمای سنتی استفاده می‌شود.

در کل، نمای بیرونی ساختمان یک طبقه ایرانی باید ساده و زیبا باشد و با محیط اطراف سازگاری داشته باشد.

بله، در برخی از ساختمان‌های یک طبقه ایرانی، از طرح‌های مدرن برای نمای بیرونی استفاده می‌شود. این ساختمان‌ها ممکن است به عنوان ساختمان‌های مدرن-سنتی شناخته شوند. در این نوع ساختمان‌ها، الهام گیری از معماری سنتی ایرانی و بافت محلی و همچنین استفاده از طرح‌های مدرن و جدید، باعث ظهور ساختمان‌هایی با ظاهری چشمگیر و جذاب می‌شود.

در این نوع ساختمان‌ها، ممکن است از جنس‌های مختلف مانند سنگ، بتن، شیشه، فلز و … در نمای بیرونی استفاده شود و طرح‌های مدرن و خلاقانه به کار گرفته شود. همچنین، در این ساختمان‌ها ممکن است از رنگ‌های زاهد و طبیعی استفاده شود و نمای بیرونی ساختمان با محیط پیرامون خود هماهنگی داشته باشد.

با این حال، باید توجه داشت که در نمای بیرونی ساختمان یک طبقه ایرانی همچنان به طرح‌ها و خصوصیات سنتی این نوع ساختمان‌ها توجه شده و از این طرح‌ها و خصوصیات در طراحی و ساختمان‌دهی استفاده می‌شود.

با یک ایده‌ی جذاب برای طراحی نمای ساختمان ویلایی، می‌توان گامی به سوی زیبایی شهری برداشت.
برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

call to action

در ادامه شما را به دیدن چند نمونه موفق در طراحی نمای ویلایی ساختمان دعوت می‌کنیم:

 

چند نمونه طراحی نمای بیرونی خانه ویلایی- نمای خانه های ویلایی ایرانی

طراحی نمای ساختمان ویلایی مدرن
نمای ساختمان ویلایی کوچک ساده
طراحی نمای ویلایی ساختمان
نمای ساختمان ویلایی
طراحی نمای بیرونی ساختمان ویلایی
نمای خانه ویلایی ساده در ایران
نمای خانه های ویلایی
نمای خانه ویلایی ساده یک طبقه
نمای خانه ویلایی ساده یک طبقه
نمای ساختمان ویلایی یک طبقه
طراحی ساختمان ویلایی
زیباترین نمای ساختمان ویلایی
طراحی نمای ویلایی مدرن
ساختمان ویلایی
طراحی نمای ساختمان ویلایی یک طبقه
نمای ساختمان کوچک
نمای خانه های ویلایی دوبلکس
نمای ساختمان ویلایی دو طبقه
طراحی نمای کلاسیک ویلایی
نمای خانه ساده
نمای خانه ویلایی ساده یک طبقه
نمای خانه ویلایی ساده ایرانی
نمای ساختمان مسکونی
نمای ساختمان ویلایی

 

Follow my blog with Bloglovin

ارتباط با هلدینگ سپنتا

برای ارتباط با هلدینگ سپنتا مجری پروژه های ساختمانی از طریق شماره تماس زیر و قسمت درخواست مشاوره اقدام کنید.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Table of Contents