طراحی نمای کلاسیک ساختمان؛ ساده و مدرن

طراحی-نمای-کلاسیک-ساختمان

دیدن نمونه طراحی های نمای کلاسیک ساختمان، یکی از محبوب‌ترین های طراحی نمای ساختمان در دنیا و ایران، به همراه اصول طراحی نمای کلاسیک یا همان نمای رومی در مقاله نمای ساختمان کلاسیک از هلدینگ سپنتا

طراحی نمای کلاسیک چیست؟

تاریخچه طراحی نمای کلاسیک ساختمان در ایران

به نمایی کلاسیک گفته میشود که المان های قدیمی مثل دوران هخامنشی یا رومی را داشته باشد. یکی از پراستفاده ترین مدل های طراحی نمای بیرونی ساختمان، مدل کلاسیک است. نمای کلاسیک در کشور ما به علت درست شناخته نشدن، وضعیت و جایگاه مناسبی ندارد، اصطلاحاتی همچون طراحی نمای کلاسیک ساختمان بین مردم بیشتر به معنای طراحی نمای رومی است و باعث میشود ذهن افراد با سوالاتی درگیر شود از جمله:

  •  منظور از نمای رومی چیست؟
  • آیا نمای رومی تنها یک نمای وارداتی در معماری ایران می باشد؟
  • طراحی نمای رومی کلاسیک از چه دوره ای در ایران رایج شد؟
  • آیا طراحی نمای کلاسیک ساختمان با طراحی نمای کلاسیک رومی یکی است؟

تصاویر نمای کلاسیک ساختمان

در زیر میتوانید تصاویر نمای کلاسیک ساختمان رومی و هخامنشی، ایرانی و ساده را مشاهده کنید.

 

نمای کلاسیک ساختمان نمای کلاسیک ساختمان نمای کلاسیک ساختمان نمای کلاسیک ساختمان نمای کلاسیک ساختمان نمای کلاسیک ساختمان نمای کلاسیک ساختمان نمای کلاسیک ساختمان

نمای کلاسیک ساختمان ساده
نمای کلاسیک ساده

 

اصول طراحی نمای کلاسیک 

نمای کلاسیک که اغلب با عنوان نمای رومی معروف است یکی از سبک های طراحی نما است. در کشور ما از طراحی نمای کلاسیک رومی گرفته تا طراحی نمای مدرن، همگی در ساخت و سازهای معماری کمتر مورد توجه قرار میگیرند اما ما در این بخش از مقاله سایت هلدینگ ساختمانی سپنتا قصد داریم اطلاعات جامعی را درباره این سبک طراحی در اختیارتان قرار بدهیم.

ساختمان هایی که از طراحی نمای کلاسیک ساختمان برای ویو بیرونی سازه استفاده می کنند به دلیل استفاده از مصالح زیبا و نحوه پیاده سازی آن ها بسیار زیبا و خاص هستند. بیشترین طرفداران این سبک طراحی بین سازندگان و خریداران ساختمان است و کاربرد اصلی طراحی کلاسیک نیز در ساختمان های مسکونی میباشد.

اصول طراحی نمای کلاسیک 

امروزه اساسی ترین چالش در طراحی نمای کلاسیک ساختمان، این است که مهندسین معمار ما شکافی که بین طراحی کلاسیک و طراحی اسلیمی ساختمان ها وجود دارد را پر کنند. در طراحی کلاسیک نمای ساختمان ترکیب هنر معماری و دانش روز طراحی نمای ساختمانی ابتکاری و موثر با حفظ عناصر هویتی طراحی کلاسیک بسیار مهم است.

طراحی نمای کلاسیک از لحاظ معماری و طراحی، ساده است و جزییات پیچیده ای ندارد. بنابراین در مقایسه با نماهای اسلیمی و بومی سنتی کشور ما پیچیدگی بسیار کمتری دارد.

مصالح مورد استفاده در طراحی نمای کلاسیک چیست؟

در طراحی نمای کلاسیک یا طراحی رومی همانطور که از نام آن پیداست از مصالحی استفاده می کنیم که در هنگام پیدایش این سبک طراحی نما حکم تنها مصالح کاربردی ساخت و ساز را داشتند. دقت در انتخاب متریال خوب و با کیفیت می تواند فرایند طراحی نمای کلاسیک را به بهترین نحو پیش برده و سازه ای جذاب برایمان بوجود آورد.

سنگ نمای ساختمان یکی از متریال های کاربردی در این سبک طراحی است و با توسعه پیدا کردن فرایند استخراج سنگ های زینتی و بیشتر شدن تنوع سنگ های تولیدی، فرصت معماران و سازندگان برای استفاده از مصالح سنگ در نما بیشتر شد که طراحی نمای کلاسیک ساختمان در صف اول خواستاران این متریال ایستاد.

در طراحی نمای کلاسیک ساختمان سنگ طبیعی مرمر، گرانیت و تراورتن و برخی اوقات سیمان سفید مورد استفاده قرار می گیرند. بهره مندی از این مصالح در رابطه با طراحی نمای کلاسیک، ظاهری شیک و جذاب به نمای ساختمان می دهد.

مصالح مورد استفاده در طراحی نمای کلاسیک

به دلیل استفاده از سنگ های گران بها در این مدل طراحی، ساختمان در نظر اکثریت لوکس و خارق العاده نشان داده میشود، در ادامه چند نکته دیگر درباره مصالح و روش های طراحی نمای کلاسیک را برایتان آورده ایم:

  • سنگ های گوناگونی همچون تراورتن در اجرای طراحی نمای کلاسیک استفاده می شود که بیشتر آن ها قیمت بالایی دارند. دلیل استفاده بیشتر از سنگ تراورتن این است که معادن وسیعی از این سنگ کشف شده است.
  • در طراحی نمای کلاسیک برخی اوقات سیمان سفید جایگزین سنگ می شود. درست است که بهره مندی از این شیوه در طراحی نمای کلاسیک ساختمان، به مهارت زیادی نیاز دارد اما از آنجایی که نرخ سیمان از سنگ بسیاری کمتر است، استفاده از آن در نمای ساختمان مقرون به صرفه تر است. استفاده از سیمان سفید در طراحی نمای کلاسیک ساختمان های ویلایی بسیار پیشنهاد می شود.
  • استفاده از خطوط مستقیم به دو صورت افقی و عمودی شکست خطوط را در طراحی نمای کلاسیک به طور واضح تری نشان می دهد. در طراحی کلاسیک، ستون ها و تاج ها به شیوه خطوط صاف طراحی می شوند. با استفاده از این شیوه طراح نما می تواند ساختمان را بلند تر و یا پهن تر از واقعیت جلوه دهد. برای رسیدن به این آرمان ها استفاده از تعداد بسیاری خط عمودی ساختمان را بلندتر و بهره مندی از خطوط افقی آن را پهن تر نمایش می دهد.

چرا از نمای کلاسیک برای ساخت و سازها استفاده کنیم؟

دلیل متداول شدن این سبک از طراحی و استفاده بیش از حد از سبک کلاسیک نیاز به تحقیق و آسیب شناختی دقیق دارد اما دلیل  اصلی این است که در عصر حال در ایران سبک و سیاق منحصر به فردی برای طراحی وجود ندارد تا بتواند ذهن و رضایت مشتریان را به سمت خود جلب نماید و به این ترتیب این نمای وارداتی و شیک میزان چشمگیری از سیمای شهری را در بر گرفته است. 

توجه به سبک کلاسیک و طراحی نمای کلاسیک به علت وجود ابزارها و جزئیات، بیشتر سازندگان را به انتخاب این سبک هدایت می کند و آن ها را جذب انتخاب نمای کلاسیک می کند. از شاخصه های سبک کلاسیک استفاده از تزیینات و ابزار خوردگی های بیش از حد است و غالبا این نماها به صورت تک رنگ و بیشتر اوقات با سنگ و یا سیمان طراحی و پیاده سازی میشوند. در ادامه چند مدل نمای کلاسیک را برایتان آورده ایم:

مدل نمای کلاسیک ایرانی 

مدل نمای کلاسیک ایرانی 

مدل نمای کلاسیک ساختمانی رومی

مدل نمای کلاسیک ساختمانی رومی

مدل نمای کلاسیک ویلایی

مدل نمای کلاسیک ویلایی

هزینه طراحی نمای کلاسیک ساختمان

با بیشتر شدن درخواست های اجرای نمای کلاسیک رومی، طراحی نمای کلاسیک رومی از یک طرح معماری تجملاتی و لاکچری و پر هزینه به گرایش های غیر اصیل کم هزینه تبدیل شده است و این نیز از علف های هرز طراحی معماری در ایران است.

از قدیم الایام تا بحال طراحی نمای کلاسیک به دلیل هزینه های بالای معماری بنا و طراحی نما و مصالح درجه یک استفاده شده، بیشتر متعلق به گروه اشراف و مرفه جامعه بوده است، در مقایسه با این حالت استفاده از سبک نمای کلاسیک با مصالح بی کیفیت و عدم اجرای درست نمای کلاسیک در چهارچوب قوانین، ضربه جدی به طراحی کلاسیک و نمای شهری وارد خواهد کرد.

هزینه در طراحی نمای کلاسیک یکی از فاکتور هایی می باشد که سازندگان با آن روبرو هستند، وجود سنگ های مختلف از لحاظ جنس، رنگ و کیفیت می تواند در هزینه پروژه نقش داشته باشد. از طرفی وجود جزئیات در نما یکی از پارامتر های اقتصادی در طراحی نمای کلاسیک است که هرچه این ابزارها و جزئیات بیشتر باشد هزینه نیز به مراتب افزایش پیدا می کند.

طراحی نمای کلاسیک ساختمان با هلدینگ ساختمانی سپنتا

هلدینگ ساختمانی سپنتا با پیشینه اجرای انواع طراحی نمای کلاسیک ساختمان آماده همکاری با سازندگان و معماران بزرگوار در حوزه مشاوره، طراحی و اجرای نمای کلاسیک است. به منظور طراحی نمای ساختمان می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید تا نیروی متخصص ما در زمانی کوتاه برای بازدید از پروژه شما اقدام کنند.

call to action

 

ارتباط با هلدینگ سپنتا

برای ارتباط با هلدینگ سپنتا مجری پروژه های ساختمانی از طریق شماره تماس زیر و قسمت درخواست مشاوره اقدام کنید.

3 پاسخ

  1. یه سوال مشاوره ای داشتم ازتون
    شما استفاده از کدوم طرح نمای ساختمان رو پیشنهاد میدید؟ نمای کلاسیک مگه هنوز استفاده میشه؟

    1. سلام وقت بخیر
      ممنون که به ما اعتماد کردید برای پرسشتون. طرح کلاسیک هنوز هم بسیار پرکاربرد هست و استفاده میشه برای نمای ساختمان ها ولی شما برای انتخاب باید ببینید سلیقتون به کدوم طرح نزدیک هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Table of Contents