طراحی نمای مدرن ساختمان

طراحی-نمای-مدرن-ساختمان

طراحی نمای مدرن ساختمان موضوع این مقاله از هلدینگ ساختمانی سپنتا میباشد، درواقع طراحی نما فیلدهای متفاوتی دارد که نمای مدرن یکی از جدیدترین های آنست، اگر به حوزه معماری و طراحی نما علاقه مند هستید، بدون شک خواندن این مقاله اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرارخواهد داد.

نمای مدرن ساختمان و بنا

نما بیان کننده هویت یک ساختمان می باشد. این موضوع تا حدی مهم است که حتی هویت یک منطقه را نیز درگیر می کند. در صورتی که بخواهیم از دید گذر زمان و تغییر سبک های معماری به این مسئله بنگریم، مسئله هویت در نما طی دوره های گوناگون تعریف های مختلف اما مرتبط به خود می گیرد. به بیان ساده، بروز شدن معماری از جمله فاکتور هایی است که  اثر خود را سبک جدید و مدرن طراحی نمای ساختمان نشان می دهد.

نمای یک بنا جزو آخرین مسائلی می باشد که در طراحی باید در نظر گرفته شود؛ با این وجود می توان گفت که ابتدایی ترین تاثیر چشمی یک ساختمان و یا هر سازه دیگری، توسط نما انجام می شود. به جرات می توان گفت شما کلیه ساختمان هایی را که به آن ها می روید، توسط نمایشان به ذهن می سپارید. نمای برخی ساختمان ها را می پسندید و برخی دیگر را دوست ندارید. این مسئله در اکثر اوقات به سلیقه فردی ناظر ارتباط دارد.

در طراحی نمای مدرن ساختمان، فاکتورهایی استفاده می شود که شامل محدوده وسیعی از کانسپت های طراحی معماری هستند. در این مقاله شما با قوانین طراحی نمای مدرن ساختمان آشنا می شوید.

call to action

نمایِ مدرن

جنبش مدرن در معماری در دهه های اولیه قرن بیستم آغاز شد. این سبک از طراحی در مخالفت با سبک های قدیمی، که با تزئینات پیچیده دیزاین میشدند، روی کار آمد،حال آنکه زیبایی یک نمای مدرن در طراحی ساده و بی تکلف آن است؛ عواملی چون تغییرات آب و هوا، فناوری های روز و مقررات جدید، منجر به تغییر در سبک و طراحی ساختمانها و رویه حرفه ای در ساخت و ساز شد.

طراحی نمای مدرن ساختمان

طراحی نمای مدرن ساختمان باید با توجه به نیازهای کاربری ساختمان، معماری ساختمان و سلیقه مالک ساختمان انجام شود. در طراحی نمای مدرن ساختمان، از اصول طراحی مدرن استفاده می‌شود که شامل استفاده از خطوط ساده و شیب‌های ساده، جنس‌های مدرن و خلاقانه مانند شیشه، بتن و فلز، و استفاده از فضای باز و نورپردازی صحیح است.

برای طراحی نمای مدرن ساختمان، از روش‌های مختلفی مانند معماری باز، معماری بی‌تابو و سبک معماری کنتمپوراری استفاده می‌شود. در این نوع طراحی، از طرح‌های شیب‌دار، مستطیلی و هندسی استفاده می‌شود و خطوط ساده و منظمی به کار می‌رود. همچنین، در نمای مدرن ساختمان از جنس‌های مختلفی مانند شیشه، بتن، فلز و سنگ استفاده می‌شود و نورپردازی صحیح و استفاده از نور طبیعی برای جذابیت بیشتر نمای ساختمان مدرن مهم است.

در کل، طراحی نمای مدرن ساختمان باید شیوه‌ای شیک، با دوام و بازتابنده از فضای داخلی ساختمان باشد و با محیط پیرامون ساختمان هماهنگی داشته باشد.

چه چیزی یک ساختمان و نمای آن را مدرن میکند؟

جالب است بدانید “نگاه مدرن” به معنای سادگی در فرم و طراحی است، در عین حال که تمرکز آن بر کارایی و مینیمالیزم است از تزیینات اضافه حذر میکند. معماری مدرن مبتنی بر انتزاع است، که توسط خطوط واضح، اشکال اولیه و فرم ها ایجاد می شود؛ بنابراین اشکال ساده، هندسی و عناصر خطی ضمن استفاده از متریال های امروزی (همچون استیل، شیشه) از ویژگی های نمای مدرن هستند.

در ایران اغلب دو سبک نماسازی وجود دارد:

البته نمای سنتی نیز جایگاه خود را تا حدودی حفظ کرده است.

ما در این مقاله سعی میکنیم در مورد ابعاد و ویژگی های نمای مدرن اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم تا با مطالعه و بررسی آن به بهترین انتخاب در متریال و نوع نما و چگونگی اجرا و پیاده سازی آن برسید.

 

جدیدترین طرح های نمای مدرن ساختمان

در معماری مدرن، کلیه نماها به طرف ساده بودن میل پیداکرده است و به شدت مورد استقبال افراد میباشد، فضاهای ساده و هماهنگ، پنجره های غالبا یکپارچه و استفاده از مصالح محدود، خصوصیات بارز طراحی نمای مدرن ساختمان هستند. در نمای مدرن ساختمان بهتر است تا جایی که می شود، پنجره ها بزرگ طراحی شوند. پنجره های بزرگ و کشیده نیز از جمله خصوصیات بارز ساختمان های مدرن هستند.

جدیدترین طرح های نمای ساختمان

یک بنای مدرن غالبا حاصل تلفیق 2 یا تعدادی مکعب می باشد. در صورتی که می خواهید چنین نقشه ای را در نمای مدرن ساختمان اجرا کنید، توصیه می شود ساختمان را در قالب یک حجم یکپارچه از کنار هم قرار گرفتن چند مکعب در نظر بگیرید و ترکیب آن ها را به بهترین شکل تصور کنید. مکعب های در نظر گرفته شده، بسته به محیطی که در بر می گیرند، می توانند بسته یا باز باشند.

درصورتی که سادگی بیش از حد را نمی پسندید و همچنین سبک مدرن را نیز دوست دارید، می توانید از تعدادی مصالح مختلف در طراحی استفاده نمایید. حفظ یکپارچگی احجام و عدم استفاده از جزییات بیش از حد از موضوعاتی است که نباید فراموش کنید.

مصالح به کار برده شده در طرح های مدرن، غالبا بتن، سنگ، چوب، فلز و شیشه می باشند. سایر مصالح را نیز می توان در طراحی نما به سبک مدرن استفاده کرد. به هر حال به این نکته دقت کنید که ترکیب مصالح منتخب است که در طراحی مهم است.

تفاوت طراحی نمای مدرن ساختمان و طراحی نمای کلاسیک

غالبا در طراحی نمای مدرن ساختمان از چندنوع متفاوت از مصالح استفاده می شود، البته این موضوع به این معنا نیست که بیش از حد تنوع متریال دارد، این گونه از طراحی نما دنبال کننده قواعد معماری مدرن است که دربرگیرنده کنار گذاشتن تزیین های ساختمان و سادگی عناصر استفاده شده در نمای مدرن ساختمان می باشد. در طراحی نمای مدرن ساختمان غالبا از زوایای 90 درجه استفاده می شود.

در طراحی نمای مدرن برخلاف طراحی نمای کلاسیک از نور فضا متریال های ترکیبی استفاده می شود که بسیار پرکارد است. علیرغم طراحی نمای کلاسیک ساختمان استفاده از سنگ در طراحی مدرن ساختمان بیشتر اوقات به صورت ترکیبی با دیگر مصالح معماری استفاده می شود.

انواع طراحی نمای مدرن ساختمان

مدل طراحی مدرن بنا بر اساس نوع طراحی و البته مصالح کاربردی، انواع مختلفی دارد که ما در این پست از سایت هلدینگ ساختمانی سپنتا برای شما لیست کرده ایم:

هر کدام از انواع مختلف نما با استفاده از آیتم های مورد نظر مهندس طراح پروژه پیاده سازی می شوند. در حال حاضر یکی ازانواع طراحی ها که پرطرفدار، طراحی محیط های چند کاربردی در بنا های مدرن است به صورتی که کاربر بتواند کاربرد یک محیط را در مواقع مختلف تغییر دهد. در رابطه با قوانین شهری در طراحی نمای مدرن این مجموعه با سابقه پیاده سازی نماهای مدرن شهری و اطلاعات کامل نسبت به تغییرات اخیر قانونی در انجام پروژه موردنظر شما کمک بزرگی می کند.

انواع طراحی نمای مدرن ساختمان

 

متریال در طراحی نمای مدرن

طیف گسترده ای از مصالح در طراحی نمایِ مدرن استفاده میشود که در ادامه به صورت خلاصه لیست شده و در مقاله متریال نمای ساختمان، به تفصیل شرح داده شده است:

  • آجر
  • سنگ
  • شیشه
  • بایرامیکس
  • کامپوزیت
  • ترمو وود
  • فایبر سمنت­ برد
  • سرامیک

حال با شرح یک مثال واقعی، مطالب ذکر شده را ملموس تر میکنیم:

نمای مدرن
ساختمانی با طراحی نمای مدرن در ریاض

این بنا که در ریاض عربستان ساخته شده است نمونه ای از نمای مدرن میباشد که به طرز ماهرانه ای تعادل بین سطوح جامد و شفاف را با استفاده از خطوط واضح، حفظ کرده و به زیبایی با بقیه نما در تضاد است؛ ساختار زیبا با هماهنگی در چارچوب شهری در کنار تلفیق سنگ، شیشه،کامپوزیت و تراورتن شنی این نمای بیرونی را چشمگیر کرده است.

مزایای طراحی نمای مدرن

  • دامنه انتخاب بیشتر در متریال (در حالیکه مصالح مورد استفاده در نماهای کلاسیک بسیار محدود است، در نمای مدرن میتوان از متریال متنوع تر و یا ترکیب چند متریال بهره برد.)
  • هزینه کمتر
  • کیفیت بهتر (بسیاری از نماهای قدیمی، امروزه ارزش نگهداری ندارند زیرا کیفیت مصالح و متریال در آنها پایین است.)
  • امنیت بالاتر (بطور مثال در حوادثی چون زلزله، این نوع نماها استحکام بیشتری دارند.)
  • سازگار با محیط زیست و قابلیت بازیافت شدن

مزایای طراحی نمای مدرن

عوامل موثر در نمای مدرن

  • نوع کاربری ساختمان : اداری، مسکونی، آموزشی، فرهنگی
  • فرم، شکل و متراژ بنا
  • نوع متریال و مصالح در دسترس
  • شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه ی مورد نظر برای نمای مدرن
  • بودجه پروژه
  • اصول زیباشناسی در کالبد شهری و منطقه

قوانین طراحی نمای مدرن ساختمان

حتما در بعضی از ساختمان ها دیده اید که طراحی مدرن دفرمه شده و در آن شکستگی های بسیاری به وجود آمده است. این موضوع به دلیل طراحی خارج از قواعد و استاندارد ها، مغایرت با قوانین مشخص شده شهرداری و استفاده بیش از حد از متریال می باشد. بنابراین یکی از مسائلی که باعث می شود طراحی نمای مدرن ساختمان توسط شهرداری ها تایید نشود، زیر سوال بردن قوانین و اصول طراحی نما است.

در صورتی که معمار نیستید و تمایل دارید نمای بیرونی ساختمان خود را حرفه ای طراحی کنید و یا بهترین طرح را انتخاب نمایید، باید قوانینی که یک معمار طی طراحی نما لحاظ می کند را به کار گیرید. غالبا طراحی نما به نظر چندان سخت نیست؛ اما موضوع آن طور که تصور می کنید هم پیش پا افتاده نیست.

هر اندازه نمای مدرن ساختمان یک دست و هماهنگ تر باشد، جذاب تر است. طراحی نمای مدرن ساختمان کار ساده ای نیست و برای طراح پیچیدگی های خاص خود را دارد. وقتی یک نمای مدرن ساختمان زیبایی را می بینیم، سوالات بسیاری در ذهن ما نقش می بندد برای مثال این نما به چه صورت پیاده سازی شده است؟ چگونه مهار شده است؟

یا سوال هایی در مورد محل تکیه گاه و اتصال و بخش های اولیه و ثانویه در سازه نما برای ما آشکار نباشند، می پرسیم که همه این ها در طراحی نمای مدرن ساختمان به همان پیچیدگی های کار مهندس طراح بر می گردد. امروزه بیش از گذشته در طراحی نما مدرن ساختمان به طراحان معماری احتیاج داریم که به موضوعات اجرایی ساختمان تسلط داشته باشند و طرح های آن ها را بتوان اجرا کرد.

طراحی نمای مدرن ساختمان آجری

از قدیم الایام تابحال آجر یکی از مصالح پرمصرف معماری و پیاده سازی ساختمان در کشور ما محسوب میشده است. از آنجایی که این متریال قدمت زیادی دارد در طراحی نما چندان ملموس نیست. اما خوب است بدانید که، آجر در طراحی نمای مدرن و پست مدرن یکی از رایج ترین گونه ها تلفیق سبک معماری سنتی و مدرن می باشد. آجر از قدیم در نقش ها و نماهای ایرانی و اسلیمی دارای نقش موثری بوده است.

طراحی نمای مدرن ساختمان آجری

طراحی نمای مدرن ساختمان آجری باید به شکل طراحی نوآورانه و ایجاد نقش های نو و منحصربه فرد باشد. نمای آجری دو چالش به همراه دارد یکی سطح کیفی و ماندگاری آجر و دومی ظاهر و رنگ آجر. به منظور رفع این مسئله می توان از آجر های نسوزِ نما استفاده کرد که هم ماندگار هستند و هم طرح و رنگ بندی متنوعی دارند.

طراحی نمای مدرن ساختمان سنگی

استفاده از انواع سنگ ها برای نمای بیرونی ساختمان رایج است. سنگ هایی که برای نمای مدرن ساختمان استفاده می شوند انواع مختلفی دارند. ازجمله سنگ های پرکاربرد در طراحی نمای مدرن ساختمان می توان به سنگ: تراورتن، مرمریت، گرانیت، لایم استون، آنتیک، مرمر و… اشاره کرد که استفاده از سنگ تراورتن و بعد از آن سنگ گرانیت از سایر سنگ ها رایج تر است.

طراحی نمای مدرن چوبی ساختمان

از آنجایی که چوب هزینه بالایی دارد، همیشه طراحی نمای چوبی بسیار شیک و گران قیمت بوده و به چشم می آید. امروزه ترکیب متریال چوب با دیگر مصالح بسیار رایج است. برخی از فراورده های چوبی مانند چوب پلاست و ترموود که برای در نما استفاده می شوند از خود چوب طبیعی عمر بیشتری دارند.

طراحی نما توسط کامپوزیت آلومینیوم

در اکثر اوقات برای طراحی نمای مدرن ساختمان اداری و شرکتی از کامپوزیت آلومینیوم استفاده می شود البته در مواردی نیز برای بنا های مسکونی نیز به طور ترکیبی از متریال دیگر به همراه کامپوزیت آلومینیوم استفاده می شود.

طراحی نمای ساختمان توسط کامپوزیت آلومینیوم

یکی از مزایای طراحی نما با کامپوزیت آلومینیوم سبک بودن این متریال و سرعت پیاده سازی بسیار بالای آن است دارد که این مزیت برای ساختمان های بلند بسیار حائز اهمیت می باشد. متریال کامپوزیت آلومینیوم یک مصالح کاملا مدرن می باشد و تنوع رنگی دارد و به راحتی امکان اجرای نقش ها و نماهای مدرن  با خطوط شکسته یا منحنی را داراست.

نکاتی درباره طراحی نمای مدرن ساختمان

  • در طراحی نما امکان استفاده از تلفیق دو یا تعدادی حجم وجود دارد. این پیشنهاد به ویژه در رابطه با ساختمان هایی استقبال می شود که شکست و اختلاف در چند سطح دارند.
  • اختلاف رنگ و جنس در طراحی احجام می تواند کنتراست مناسبی در نما ایجاد کند.
  • استفاده از صفحات پیوسته در طراحی نما که بخش های مختلف را در قاب های تعریف شده می گذارند، پیشنهاد دیگری است که می تواند بسیار پرطرفدار باشد. می توانید در راستای خطوط نما فضای سبز ایجاد کنید که بسیار محبوب شده است. این کار هم در تصفیه هوا کمک رسان است و هم فضای خوبی را برای شما رقم می زند.
  • استفاده از سایر طرح ها برای تشکیل شکل هندسی نما هم می تواند با طراحی یکپارچه، بسیار شیک باشد. در صورتی که تمایل دارید نمای خاصی برای ساختمان خود رقم بزنید، می توانید خطوط را از حالت قائم بر یکدیگر خارج کرده و فرم های دیگری ایجاد کنید. این نوع نماها معمولا با توجه به ظاهر معمول ساختمان های اطراف برجستگی خاصی را به ارمغان می آورد.
  • تراس های بنا می توانند به صورت جعبه های برآمده از نما طراحی شوند. این پیشنهاد به تنهایی می تواند در عین عملکرد، طرح نما را تعریف کند. یک بالکن پیش آمده از سطح ساده و یکدست نما ساده ترین شکل طراحی است که از طریق الحاق احجام به سطح ساختمان ایجاد می شود.
  • احجام استفاده شده در طراحی نما، می توانند با مقداری چرخش به طرف داخل یا خارج، فرم منحصربه فردی به نما ببخشند.
  • نورپردازی نما از سایر موضوعاتی می باشد است که باید حتما در طراحی در نظر بگیرید. در صورتی که می خواهید ساختمان شما در شب نیز همچون روز خودنمایی کند و یا حتی شیک تر باشد، باید در نورپردازی سطوح سلیقه و دقت به خرج دهید. حجم، تم و زوایه تابش نور بر تصویری که ساختمان در شب به خود می گیرد، موثر است.

سفارش طراحی نمای مدرن ساختمان در تهران

هلدینگ ساختمانی سپنتا با داشتن کادر فنی متخصص از مهندسین معمار برتر کشور از سال 89 تاکنون از صفرتا صد پروژه های ساختمان سازی را انجام میدهد، یکی از مراحل مهم در این پروسه طراحی نمای مدرk ساختمانها میباشد، چنانچه در تهران هستید و به دنیال طراح حرفه ای برای بنا خود میگردید، میتوانید همین حالا تماس گرفته و درخواست خودرا با مهندسین مشاور ما مطرح کنید.

call to action

 

ارتباط با هلدینگ سپنتا

برای ارتباط با هلدینگ سپنتا مجری پروژه های ساختمانی از طریق شماره تماس زیر و قسمت درخواست مشاوره اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Table of Contents