طراحی نمای رومی

طراحی نمای رومی

طراحی نمای رومی موضوع این مقاله از سایت هلدینگ ساختمانی سپنتا میباشد، ما در مقالات قبلی سایر سبک های طراحی نمای ساختمان را همچون طراحی مدرن و کلاسیک معرفی کردیم و اینک نوبت به معرفی طراحی نمای رومی رسیده است، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سبک جذاب طراحی تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

طراحی نمای رومی چیست؟ 

امروزه به طراحی ظاهر ساختمان توجه ویژه ای می شود و انواع سبک ها برای طراحی نمای وجود دارد که یکی از پرطرفدارترین آن ها طراحی نمای رومی است که به گاهی به آن طراحی نمای کلاسیک ساختمان نیز می گویند. نمای رومی ساختمان از فاکتورهای زیبایی فراوانی از جمله توجه به جزئیات و پرکار بودن عناصر نما برخوردار است و مورد سلیقه اکثریت قرار می گیرد.

جالب است بدانید طراحی نمای رومی اگر از نورپردازی خوبی برخوردار باشد باعث جذاب و بودن ساختمان به خصوص در شب خواهد شد. به همین خاطر این نما برای طراحی بنا های شیک و مدرن و ساختمان های یک طبقه ویلایی گزینه خوبی است.

طراحی نمای رومی چیست؟

طراحی پیچیده و ریز به ریز و کاربرد مصالح گران بها ازجمله سنگ های نچرال مرمر، گرانیت و تراورتن این مدل طراحی را به سبکی امروزی تبدیل کرده است، تا چندی پیش فقط قشر خاصی از افراد جامعه توانایی پرداخت هزینه های مربوط به این نوع سبک طراحی بنا را داشتند اما با گذشت زمان شرایط و قیمت مصالح طوری تغییر کرد که همه بتوانند در صورت تمایل از طرح رومی برای نمای ساخت و ساز خود استفاده کنند.

ساختمان هایی که با نمای رومی در سرتاسر شهرها دیده میشوند، با سبک خاص و جذاب خود باعث شده اند، شهر از حالت یکنواختی خارج شده و روح و جان بگیرد. ناگفته نماند که از این سبک طراحی انتقادهایی نیز در رابطه با استفاده بهینه و بیشتر از معماری بومی و متناسب با فرهنگ اسلامی به جای استفاده از سبک رومی برای ساخت و سازها شده است.

نمای رومی ساده و شیک

نما رومی جدید + عکس از نماهای جدید رومی

برای اینکه حس شکوه و زیبایی ساختمان افزایش یابد، می‌توانید با تغییر و ابتکار در طراحی کوچک‌ترین المان ها، زیبایی نمای بیرونی ساختمان را چشم گیر کنید. بطور مثال اگر بخش ورودی را جلوتر از بخش‌های دیگر طراحی کنید و از فرم‌‌های دایره‌ ای شکل استفاده کنید تا فرم ساده ای نداشته باشد، ساختمان جلوه مجلل تری به خود خواهد گرفت.
همچنین برای لوکس تر دیده شدن نمای ساختمان، می‌توان از ستون‌ها و سرستون‌های جذاب با طراحی‌های کلاسیک استفاده کرد. نمای رومی به دلیل تقارن و قرینه بودن، جلا و شکوه دارد. برای اینکه این نکته را بهتر درک کنید به نمونه های زیر توجه کنید.

تفاوت نمای رومی با کلاسیک

اصطلاحاتی مانند طراحی نمای کلاسیک در کشور ما به در بیشتر مواقع بیانگر طراحی نمای رومی می باشد. اما آیا واقعا این دو سبک یکی هستند؟ آیا نمای رومی یک سبکِ خارجی وارد شده به کشور ماست؟

در حقیقت نمای رومی برگرفته از سبک کلاسیک روم و ساختمان های روم و یونان باستان است. در روم باستان این سبک ها بسیار رایج بود و نماهای کلاسیک و نئوکلاسیک بودند که از اواسط قرن ۱۹ باعث بازسازی یونان قرن ۲۰ شدند، زیر شاخه هایی ازین سبک معماری به شمار می آیند. سبک نمای رومی، نشانه ای از قدرت و استحکام است.

نمای رومی ساختمان دو طبقه

تفاوت نمای رومی با کلاسیک

ساختمان های ساخته شده به سبک رومی به دلیل معماری تقریبا پیچیده و متریال ساختمانی گران بهایی که  در آنها استفاده می شود، اغلب شیک و لوکس به نظر میرسند. درباره تفاوت های موجود بین دو سبک کلاسیک و رومی باید بگوییم، سبک رومی یکی از زیرشاخه های سبک کلاسیک بوده و همه آنرا شامل نمیشود.

نمای رومی یکی از زیباترین نماهای ساختمانی است که طراحی آن بر اساس نماهای معماری باستانی رومی انجام می‌شود. برای ساخت نمای رومی ساختمان دو طبقه، مراحل زیر را می‌توانید دنبال کنید:

۱- آماده سازی سطح: برای شروع، باید سطحی که می‌خواهید روی آن نمای رومی بسازید، آماده شود. این شامل تمیزکردن سطح و حذف هر نوع آلودگی و زباله اضافی می‌شود.

۲- نصب قاب: برای ساخت نمای رومی، باید یک قاب مربعی یا مستطیلی را با استفاده از تیرچه‌های فلزی یا چوبی نصب کنید. این قاب باید به اندازه نمای ساختمان دو طبقه باشد.

۳- پوشاندن قاب: بعد از نصب قاب، باید آن را با استفاده از مواد مختلفی مانند سنگ، سرامیک یا سیمان پوشاند. این مواد باید به شکل مناسب بریده و برای پوشاندن قاب استفاده شوند. همچنین می‌توانید با استفاده از الگوها و طرح‌های مختلف، قسمت‌های مختلف نمای رومی را طراحی کنید.

۴- رنگ آمیزی: بعد از پوشاندن قاب، می‌توانید آن را رنگ آمیزی کنید. برای نمای رومی، انتخاب رنگ‌هایی مانند سفید، خاکستری و بژ مناسب است.

۵- تزئین: بعد از رنگ آمیزی، می‌توانید با استفاده از تزئینات مختلفی مانند پرچم‌های رومی، آرم‌های مختلف و یا طرح‌های دیگر، نمای رومی را تزئین کنید.

در کل، ساخت نمای رومی برای ساختمان دو طبقه بسیار زیبا و جذاب است و می‌تواند به عنوان یکی از نماهای مدرن و زیبا برای ساختمان شما مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به طراحی ساده و قابل تنوع نمای رومی، می‌توانید به راحتی آن را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

 پیشینه سبک نمای رومی – طرح نما رومی

تاریخچه معماری کلاسیک و نمای رومی به قرن هشتم تا پنجم پیش از میلاد و هنگام شکوفایی و ثبات تمدن و هنر یونان برمی گردد، در این زمان تمدن و فرهنگ یونان بر فرهنگ روم تاثیر گذاشت. سبک طراحی کلاسیک یونان در قرن چهارم و پنجم کامل شد و زمانی که کشورگشایی ها انجام شد، دو فرهنگ روم و یونان بر اکثر نقاط جهان مسلط شدند و سایر کشور ها تمدن یونانی و رومی را قبول کردند.

با سلطه گری رم در کل اروپا در قرن های 9 تا 12 میلادی، سبک طراحی نمای رومی نیز در اروپا جا افتاد و کلیسا ها و هتل های بسیاری با دیوارهای بلند و طاق های بلند و منحنیِ متناسب با این سبک ساخته شدند.

 پیشینه سبک نمای رومی

سبک  طراحی رومی در نمای ساختمان صرفا به روم باستان تعلق ندارد بلکه راه درازی از تاریخ معماری، ازجمله ایران باستان را هم شامل می شود. به گونه ای که در برخی سبک ها می‌توانید عناصری از ایران باستان را نیز ببینید. کتیبه های تخت جمشید و سر ستون های بی نظیر آن ها در طرح های رومی امروزی وجود داشته و همواره از آن ها استفاده می شود و این ممکن است دلیلی بر پرطرفدار بودنِ سبکی رومی در بین مردم ایران باشد.

ویژگی های طراحی نمای رومی

طراحی نمای رومی در مقایسه با دیگر نماها سه ویژگی خاص دارد که آنرا از سایرین متمایز میکند، این سه ویژگی عبارت اند از:

  1. پیدا سازی قوس ها به صورت گرد و پهن
  2. پیاده سازی ستون های بکار رفته به روش های دوریک، یونیک و قرنتی
  3. استفاده از دیوار های نما به شکل ستون های تزئینی 

هماهنگی نمای رومی با معماری ایران

اگر به سبک طراحی کلاسیک علاقه دارید، نمای ساختمان رومی را هم قطعا می پسندید، زیرا این نما به علت طراحی خاص و منحصر به فردی که دارد نگاه همه را به خود جلب میکند. همانطور که گفتیم برخی منتقدان می گویند طراحی نما باید با تمدن کشور سازگار باشد اما حقیقت این است که سبک کلاسیک  و نمای رومی وسعت جهانی داشته و معماری ایرانی را نیز در بر می گیرد. 

برای مثال سال ها قبل تخت جمشید متناسب با فرهنگ مردم ایران ساخته شد. در حقیقت امروزه نمای ساختمان رومی به دلایل بسیار از جمله استفاده از سنگ مرمر و … مورد استقبال قرار گرفته است. بنابراین این سبک از طراحی با فرهنگ و سبک معماری ایران هماهنگ است.

دلایل محبوبیت طراحی نمای رومی ساختمان

همانطور که گفته شد، سبک رومی به دلیل شباهت های بسیاری که با طرح های کلاسیک ایران و یونان و روم باستان دارد و همچنین به علت استفاده از مصالح خاص، محبوبیت ویژگی این بین مردم دارا میباشد، در ادامه دلایل محبوبیت بنایِ رومی را به طور مفصل توضیح میدهیم:

  • جلوه گر تمدن، شکوه و عظمت بنای پادشاهان

از آنجایی که خیلی از افراد و پیمانکاران تمایل دارند، ساختمان هایی با نمای لوکس و زیبا بسازند، استفاده از طرح رومی بسیار محبوب گشته، زیرا این سبک نما بیشتر از هر مدلی دیگری به ساختمان و نمای آن شکوه و عظمت میبخشد و یادآور بناهای باستانی و قدیمی پادشاهان است.

  • نمایانگر شیک و منحصر به فرد بودن 

هزینه طراحی نماهای رومی به نسبت بالا است مخصوصا در شهر های بزرگ مثل تهران و مشهد بیشتر استفاده شده و ساختمان و به طور کلی نمای شهر و خیابان شیک بودن خاصی میبخشد.

  • دسترسی راحت به مصالح و متریال ساخت

یکی از دلایل محبوبیت طراحی نمای رومی، دسترسی راحت به مصالح آن برای ساخت می باشد. در کشور ما وجود معادن سنگ بسیار، مانند سنگ تراورتن و سایر سنگ ها باعث شده است، گرایش مردم در کلان شهر ها به استفاده از این سبک روز به روز بیشتر شود.

  • متمایز و برجسته شدن ساختمان

ساختمان ها با داشتن نمای رومی، بین بافت قدیمی و معمولی مسکونی محله ها، متمایز و برجسته میشوند، پس استفاده از این سبک باعث خاص و متفاوت شدن بنا نسبت به سایر بنا ها بوده و برای هر مخاطب و ناظری یک نمای چشمگیر به شمار می آید.

عناصر رایج استفاده شده در نمای رومی در ایران

  • ستون‌ های کوتاه تزئینی
  • استفاده از ستون ‌های با سطح شکل دایره به ‌جای چند ضلعی
  • سرستون ‌ها و کله‌ گاوی ‌ها
  • انواع کتیبه، گلویی‌ ها، منحنی ها، قاب پنجره
  • هلال های بزرگ همراه با طرح های ظریف برآمده

مصالح طراحی نمای رومی

از جمله نکات مهم در طراحی نمای رومی،  مدنظر قرار دادن متریال، حفظ دیدگاه شهری، اقلیم منطقه، میزان بودجه، زیبایی شناسی و غیره است. یکی از مصالح رایج در طراحی نمای رومی سنگ تراورتن است. کیفیت و ماندگاری بالا و تنوع معادن تراورتن در کشور ما باعث شده این سنگ در بازار مصالح قیمت مناسبی داشته باشد.

سیمان سفید نیز از متریال پر استفاده در اجرای نمای رومی است. البته پیاده سازی نمای سیمانی برای بنا ها به مهارت بسیاری نیاز دارد، اما به دلیل هزینه کمتر سیمان در مقایسه با سنگ و کاهش چشمگیر هزینه نهایی، سازندگان معمولا به این سمت هدایت میشوند.

تفاوت نمای رومی سنگی با نمای رومی سیمانی

کیفیت، هزینه پیاده سازی نما رومی، متریال بومی و اقلیم منطقه همگی جز عواملی هستند که بین نمای رومی سنگی و نمای رومی سیمانی تفاوت ایجاد میکنند، در موضوع کیفیت، واضح است که نمای سنگی از نمای سیمانی بهتر است.

از نظر قیمت، طراحی نمای رومی سیمانی مناسب تر است، نکته دیگری که باید بدانید این است که اجرای طراحی نمای رومی با سیمان به کارگر ماهر و باتجربه ای نیاز دارد و قطعا در آخر کیفیت طراحی نمای رومی سنگی را نخواهد داشت. در مناطقی که سنگ تولید می شود و معدن سنگ وجود دارد مثل اصفهان؛ پیشنهاد می شود نمای رومی سنگی را اولویت قرار دهید.

تفاوت نمای رومی سنگی با نمای رومی سیمانی

زلزله های اخیر باعث شده که قوانین سخت و پیچیده ای برای استفاده از سنگ وضع شود، از این رو نمای رومی سنگی چندان به صرفه نیست. معماران و سازندگان ترجیح می دهند از مصالح جدید، سبک و درعین حال شیک و مدرن استفاده کنند. نماهای پیش ساخته رومی برای این هدف گزینه خوبی هستند. نمای رومی ساختمان پیش ساخته از فوم نسوز  می باشد که در شرایط جوی گوناگون کاربرد دارد و در برابر حرارت بالا، سرما و ترک خوردگی بسیار مقاومت نشان می دهد.

آیا می‌توان نمای رومی را با مواد دیگری به جز سنگ و سرامیک ساخت؟

بله، می‌توانید برای ساخت نمای رومی از مواد دیگری به جز سنگ و سرامیک استفاده کنید. در واقع، با توجه به تنوع مواد ساختمانی و تزئینی، می‌توانید از مواد دیگری مانند سیمان، چوب، پلاستیک و حتی فلزات استفاده کنید. اما باید توجه داشت که مواد مختلفی برای ساخت نمای رومی ممکن است نیاز به تراش و پرداخت داشته باشند تا شکل و ظاهر مناسبی بگیرند.

به عنوان مثال، برای ساخت نمای رومی با استفاده از سیمان، می‌توانید از الگوها و فرم‌های مختلفی استفاده کنید تا به شکل مناسبی نمای رومی را بسازید. همچنین از فلزات مانند آلومینیوم یا فولاد به عنوان جزء‌های تزئینی می‌توانید استفاده کنید. در هر صورت، باید اطمینان حاصل کنید که موادی که برای ساخت نمای رومی استفاده می‌کنید، سبک و مقاوم و همچنین مناسب برای شرایط آب و هوایی محیط هستند.

بنابراین، با توجه به نیازهای شما و شرایط محیطی، می‌توانید انواع مواد مختلفی را برای ساخت نمای رومی استفاده کنید، اما باید از مقاومت و ظاهر آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

هزینه طراحی نما به سبک رومی

هزینه نهایی طراحی نمای رومی به علت جزئیات و پر کار بودن معمولا خیلی کم نیست. با توجه به بالا بودن قیمت سنگ و دستمزد پرسنل حرفه ای، این نما برای معماران و کارفرما هزینه بر است. از طرفی هزینه بسته به شهر و منطقه نیز متفاوت است و برای اطلاع دقیق از قیمت ها باید طراحان و کارشناسان همان منطقه ارتباط گرفت.

برای نمونه قیمت طراحی نمای رومی ساختمان در تهران بسیار بیشتر از طراحی نمای رومی در شهرستان تمام می شود و در واقع اجرا و طراحی نمای ساختمان در شیراز ، بوشهر، اصفهان یا اهواز با طراحی نما در تهران متفاوت است.

طراحی نمای رومی ساختمان را به کدام شرکت بسپاریم؟

طراحی نمای به سبک رومی یک مسئله کاملا تخصصی و حرفه ای است که هر فردی از پسِ آن بر نمیاید، زیرا نمای یک بنا بخشی از ساختمان است که قابل مشاهده توسط هر رهگذری است و برخی اوقات اکثر مردم کیفیت یک ساختمان را از روی شکل ظاهری آن حدس می زنند. از طرفی طراحی نما صرفا رعایت قوانین زیبا شناسی در معماری محسوب نمی شود و توجه به اقلیم منطقه، میزان بودجه، مصالح بوم آور و… باید توسط یک مهندس معمار لحاظ شود.

بنابراین توصیه می کنیم حتما طراحی نمای ساختمان خود را به یکی از شرکت ها با پرسنل متخصص در زمینه طراحی و معماری بسپارید. هلدینگ ساختمانی سپنتا در تهران، با تکیه بر علم و کارشناسان ارشد و حرفه ای خود، طراحی نمای رومی را به بهترین شکل ممکن از سال 89 تاکنون انجام میدهد، جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

call to action

 

ارتباط با هلدینگ سپنتا

برای ارتباط با هلدینگ سپنتا مجری پروژه های ساختمانی از طریق شماره تماس زیر و قسمت درخواست مشاوره اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Table of Contents