طراحی نمای ترکیبی چیست؟ 6 نوع از بهترین نمای ساختمان ترکیبی

عکس نمای ترکیبی ساختمان

طراحی نمای ترکیبی ساختمان یکی از انواع طراحی نمای ساختمان است. از آنجا که انتخاب‌های متنوعی برای مواد و متریال مورد استفاده در نما آن وجود دارد، گزینش بهترین‌ها کار آسانی نیست. انتخاب بین آجر، سنگ، بتن، کامپوزیت و … بستگی به عوامل زیادی مثل سبک ساختمان و هزینه‌ی مورد نظر شما دارد.
در این مقاله به بررسی 6 نوع از ترکیبات مصالح برای ارتقاء کیفیت نما و همینطور زیباتر کردن آن می‌پردازیم. ترکیباتی همچون نمای ترکیبی سنگ و چوب، نمای سنگ و آجر مدرن، کلاسیک برای ساختمان و یا طرح ویلایی و …

طراحی ترکیبی | منظور از نمای ترکیبی چیست؟

اغلب برای کاهش هزینه‌های اجرایی (به خصوص برای ساختمان‌های خیلی بزرگ)و همینطور خاص بودن نمای ساختمان، دو یا چند متریال را با هم ترکیب می‌کنند و به این ترتیب علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به نمای ساختمان ریتم می‌بخشند و نوعی اصالت و شخصیت برای ساختمان ارائه می‌دهند. مزیت دیگر استفاده از این دست متریال این است که طراحی نمای ترکیبی از نظر سلیقه‌ای افراد بیشتری را جذب می‌کند.

نمای ترکیبی ساختمان
نمای ترکیبی ساختمان

 

انواع نمای ترکیبی ساختمان

معماران و طراحان برای طراحی نمای ترکیبی، بعضی از متریال را به بقیه ترجیح می‌دهند. به‌طور مثال؛ ترکیب سنگ و آجر حس دلنشینی در بیننده ایجاد می‌کند و بسیاری از سازندگان این ترکیب را انتخاب می‌کنند. در ادامه توجه شما را به بهترین ترکیب‌ متریال در طراحی نمای ترکیبی جلب می‌کنیم.

  • کامپوزیت و سنگ
  • کامپوزیت و چوب
  • کامپوزیت و اسلبکو
  • چوب وسنگ
  • آجر و سنگ
  • اسلبکو و سنگ

 

ترکیب نمای سنگ و آجر – نمای ترکیبی آجر و سنگ

این نمای ترکیبی در انواع ساختمان‌ها استفاده می‌شود و محدودیتی در به‌کار بردن ترکیب آجر و سنگ وجود ندارد.
آجر و سنگ مقاومت بالایی دارند و علاوه بر قیمت مناسب، از نظر زیبایی نیز مورد پسند سلایق زیادی است. رنگی که از ترکیب سنگ و آجر در نمای ساختمان حاصل می‌شود، اصلا حالت مصنوعی ندارد؛ چراکه آجر در دمای بالای کوره تغییر رنگ داده و با در معرض قرارگرفتن آفتاب دچار تغییر رنگ نمی‌شود.

نکته: دقت داشته‌باشید که آجرها انواع مختلفی دارند و مرغوب‌ترین آن‌ها آجر نسوز است که مقاومت بالایی دارد.

سنگ یکی از بهترین ترکیب‌ها برای نمای آجری است و با توجه به رنگ، بافت، شکل و اندازه می‌توانند ترکیب زیبایی تشکیل دهند. این زیبایی در چندمنظوره بودن آن نهفته است. شما چه طرفدار نمای قدیمی باشید و یا عاشق نماهایی با زوایای تیز هندسی باشید میتوانید سنگ و آجر را برای نمای ساختمانتان اجرا کنید.
انبوهی از رنگ‌ها در آجر و سنگ ــ از رنگ‌های گرم گرفته تا خاکستری‌های سرد ــ می‌تواند هارمونی کاملی را با محیط اطراف برقرار کند.

نمای ترکیبی سنگ و آجر
نمای ترکیبی سنگ و آجر

نمای ترکیبی آجر و سنگ ویلایی

نمای ترکیبی آجر و سنگ ویلایی
نمای ترکیبی آجر و سنگ ویلایی
نمای ترکیبی آجر و سنگ ویلایی
نمای ترکیبی آجر و سنگ ویلایی

نمای سنگ و آجر مدرن

نمای سنگ و آجر مدرن
نمای سنگ و آجر مدرن

 

 

نمای کلاسیک نمای ترکیبی آجر و سنگ

نمای کلاسیک نمای ترکیبی آجر و سنگ
نمای کلاسیک نمای ترکیبی آجر و سنگ

 

 

نمای ترکیبی کامپوزیت و سنگ

ترکیب کامپوزیت و سنگ، از نماهای ترکیبی پرطرفدار است. در این نوع ترکیب اغلب قسمت‌های برجسته را با کامپوزیت و قسمت‌های مسطح را با سنگ کار می‌کنند. این ترکیب باعث کم شدن هزینه‌ها می‌شود و با توجه به ویژگی‌های کامپوزیت و سبک بودن آن، پروسه‌ی نصب را هم آسان‌تر می‌کند. همچنین این ترکیب عایق صدا و آتش نیز هست.

نکته: کامپوزیت در مقایسه با سنگ دوام کمتری دارد و با توجه به این مطلب توصیه می‌شود در مناطقی که باد و طوفان زیادی دارد، استفاده نشود.

 

ترکیب کامپوزیت و سنگ یکی از انواع طراحی نمای ترکیبی

 

نمای کامپوزیت و چوب

در اغلب موارد می‌توان نمای کامپوزیت را به آسانی با متریال مختلف ترکیب کرد. یکی از ترکیب‌های پرطرفدار، ترکیب کامپوزیت با چوب است که اجرای آن نیز سریع و آسان است. اگر بخواهد در نمای ساختمان از برجستگی‌ها و اشکال مختلف و خاص استفاده کنید، پیاده‌ازی و اجرای آن با چوب کار آسانی نیست. به همین دلیل بسیاری کامپوزیت را جایگزین آن می‌کنند تا با این ترکیب به ایده‌آل خود دست پیداکنند.

ترکیب کامپوزیت و چوب در طراحی نمای ترکیبی

 

نمای ترکیبی کامپوزیت و اسلبکو

نمای اسلبکو از طرح‌های خاص و جدید است که طراحان خلاق آن را با نمای کامپوزیت که تقریبا قدیمی شده‌است، ترکیب می‌کنند و علاوه بر بهره‌گیری از مزایای فراوان کامپوزیت، بهترین و جدیدترین طرح نمای ساختمان را ارائه می‌کنند.

کامپوزیت و اسلبکو

 

نمای ترکیبی چوب وسنگ

نمای چوب که اصطلاحا به آن ترمووود هم می‌گویند، از نماهای بسیار زیبایی است که به دلیل هزینه‌ی بالا و مفقاوت کم در اغلب مناطق کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با توجه به ویژگی‌های چوب که به آن اشاره‌شد، طراحان این متریال را با انواع دیگر متریال نمای ساختمان ترکیب می‌کنند تا هم به زیبایی مطلوب برسند و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. یکی از ترکیبات رایج، نمای ترکبی چوب و سنگ است.

در آن ترکیب، سنگ معایب چوب را می‌پوشاند. به‌طور مثال؛ سنگ د برابر باد و باران مقاومت سیار بالایی دارد و همینطور عایق صدا و حرارت است.
از طرفی وقتی این ترکیب را انتخاب کنید میتوانید بدون نگرانی آن را در اغلب مناطق استفاده کنید.

ترکیب چوب و سنگ در طراحی نمای ترکیبی

 

نمای ترکیبی اسلبکو و سنگ

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، سنگ اسلبکو از متریال جدید در طراحی نمای ساختمان است. بسیاری از کارفرمایان ترکیب سنگ طبیعی با سنگ اسلبکو را انتخاب می‌کنند تا طرح‌های متنوعی را خلق کنند. با این ترکیب هم افرادی که طرفدار سنگ‌های ساده هستند نظرشان جلب می‌شود و هم افرادی که طرفدار نماهای به‌روز هستند.

اسلبکو و سنگ در طراحی نمای ترکیبی

 

نمای ترکیبی | نکاتی در مورد استفاده از متریال مختلف در آن

با دانستن چند نکته از خطاهای رایج هنگام انتخاب متریال برای نمای ترکیبی جلوگیری به عمل می‌آید. بهتر است بدانید در نظر گرفتن متریال مختلف یک چیز است، و رسیدن به نتیجه مطلوب و نمایی هماهنگ چیز دیگری است. توصیه هلدینگ ساختمانی سپنتا در این خصوص عبارتند از:

  1. تعداد متریال را برای طراحی نمای ترکیبی بالا نبرید. پیشنهاد ما انتخاب 2 الی 3 متریال گوناگون است.
  2. در مورد تعداد رنگ‌ها هم همین موضوع صادق است. سعی کنید از 2 یا نهایتا 3 رنگ در نمای ساختمان استفاده کنید و چشم بیننده را خسته نکنید.
  3. محیط پیرامون ساختمان را در نظر داشته باشید و متناسب با آن متریال را انتخاب کنید.
  4. به ترازها دقت کنید تا خطوط نما، انسجام ساختمان را حفظ کنند.

نکات مهم در طراحی نمای ترکیبی


 

امروزه با توجه به رقابت زیادی که در بازار مسکن وجود دارد، و همچنین روند ارائه‌ی طرح نما به شهرداری و دفاع از آن جهت تصویب در کمیته نمای شهرداری، طراحی نمای ساختمان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌است. از طرفی تناسب بین طراحی نمای ساختمان با سایر اجزای طراحی یک ساختمان به شکل استاندارد و اصولی و با قواعد علمی از بدهیات طراحی است. بنابراین طراحی مناسب نمای ساختمان، علاوه بر زیبایی موضوعی الزامی است و باید در انتخاب متریال آن دقت زیادی داشت.
کارشناسان ما در هلدینگ ساختمانی سپنتا آماده‌ی مشاوره‌ی رایگان به شما عزیزان هستند.

call to action

 

 

ارتباط با هلدینگ سپنتا

برای ارتباط با هلدینگ سپنتا مجری پروژه های ساختمانی از طریق شماره تماس زیر و قسمت درخواست مشاوره اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Table of Contents