شرایط اخذ پروانه مجری ساختمان

شرایط اخذ پروانه مجری ساختمان از سازمان نظام‌مهندسی کشور از فعالیت‌هایی است که به‌راحتی می‌توانید آن را بگذرانید. به‌طورکلی برای کار در حیطه عمران و ساختمان نیاز دارید تا نظام‌ مهندسی کشور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای غیردولتی کشور پروانه اشتغال به کار را به شما اهدا کند.

از همین رو با استفاده از پروانه گرفته شده، می‌توانید در استان محل سکونت خود فعالیت کنید. در این مقاله از هلدینگ ساختمانی سپنتا، می‌خواهیم به بسیاری از پرسش‌های شما از قبیل چگونگی مهندس ناظر شدن، چگونگی آزمون نظام‌مهندسی و … پاسخ دهیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. 

call to action

شرایط اخذ پروانه مجری ساختمان – چگونه مهندس ناظر ساختمان شویم

به دلیل وجود تعداد مهندسان عمران فراوان در بازار کسب‌وکار و دیگر شرایط، ممکن است افراد بخواهند در حیطه‌های مختلف آن مشغول فعالیت شوند. یکی از حیطه‌های این رشته که می‌توان در آن حوزه فعالیت داشت، مهندس ناظر ساختمان است.

برای مهندس ناظر شدن ابتدا باید در آزمون ورودی سازمان نظام‌مهندسی شرکت کنید. اگر دوره کارشناسی را به اتمام رسانده‌اید پس از گذشت 3 سال می‌توانید در آزمون شرکت کنید. مدت‌زمان لازم برای شرکت در آزمون نظام‌مهندسی برای کارشناسی ارشد 2 سال و برای دکتری 1 سال است.

برای شرایط اخذ پروانه مجری ساختمان، در صورت قبولی در آزمون گرفته شده، پروانه اشتغال به کار پایه 3 دریافت خواهید کرد. با قبولی در این آزمون علاوه بر مهندس ناظر شدن، می‌توانید در جهت تأسیس شرکت ساختمانی نیز اقدام کنید. پس از گذشت 4 سال، می‌توانید از پایه 3 به پایه 2 ارتقا پیدا کنید. گذشتن 5 سال نیز موجب می‌شود تا از پروانه 2 به پروانه 1 ارتقا یابید.

ارتقا پایه‌های ذکر شده به‌هیچ‌عنوان به مدارک تحصیلی ارتباط ندارد. افرادی بوده‌اند که توانسته‌اند تنها با مدرک کارشناسی، پایه 1 را دریافت کنند. اشخاصی نیز با وجود داشتن مدارک بالاتر نتوانسته‌اند این ارتقا مدارج را کسب کنند. این امر بستگی به فعالیت شما در این عرصه دارد.

 

مراحل اخذ پروانه نظارت

پیش از صحبت درباره مراحل اخذ پروانه نظارت و شرایط اخذ پروانه مجری ساختمان لازم است تا نکته مهمی را اشاره کنیم. به‌طورکلی مراحلی که باید بگذرانید در هر استان تفاوت‌هایی دارد؛ بنابراین مراحل گفته شده به‌صورت کلی بیان شده و از نظر جزئیات در هر استان تفاوت‌هایی وجود دارد. نحوه گرفتن پروانه نظام‌مهندسی در مجموع شامل موارد زیر است.

  1. ابتدا در نظام‌مهندسی استان خود ثبت‌نام کنید.
  2. اگر در آزمون قبول شدید، باید برای مدارک خواسته شده از سوی نظام‌مهندسی، به این ارگان مراجعه کنید.
  3. 1 الی 2 ماه پس از تحویل مدارک، پروانه اشتغال به کار در استان برای شما صادر می‌شود.
  4. با گرفتن پروانه اشتغال به کار، برای ساختن مهر مخصوص به خود اقدام کنید. این مهر باید دارای اطلاعات مربوط به مهندسی شما باشد.
  5. اصل و کپی پروانه خود را به مسئول سازمان مهندسی خود ارائه دهید.
  6. به سایت نظام‌مهندسی مراجعه کرده و شروع کار نظارت خود را اعلام کنید.
  7. پس از اعلام به سایت نظام‌مهندسی، باید منتظر بمانید تا پیامک ارجاع کار نظارت از سوی نظام‌مهندسی استان ارسال گردد.
  8. در نهایت می‌توانید کار خود را آغاز کنید.

شرایط اخذ صلاحیت اجرا

به‌طورکلی به‌منظور اخذ پروانه مجری ساختمان باید یک سری از ویژگی‌های مندرج در قانون نظام‌مهندسی ساختمان را داشته باشید. علاوه بر شرایط فردی، درصورتی‌که بخواهید به‌عنوان یک شخص حقیقی یا تحت عنوان شخص حقوقی اقدام به ثبت شرکت مراجع ذی‌صلاح کنید نیز به پروانه اشتغال به کار نیاز دارید. در مجموع شرایط دریافت پروانه اجرا (شرایط اخذ پروانه مجری ساختمان) به شرح زیر است.

  • اگر مدرک کارشناسی دارید پس از گذشت 3 سال می‌توانید در آزمون نظام‌مهندسی شرکت کنید.
  • اگر مدرک کارشناسی ارشد دارید پس از گذشت 2 سال می‌توانید در آزمون نظام‌مهندسی شرکت کنید.
  • اگر مدرک دکتری دارید پس از گذشت 1 سال می‌توانید در آزمون نظام‌مهندسی شرکت کنید.
  • در صورت قبولی در آزمون، فقط 3 سال فرصت دارید تا برای اخذ پروانه نظام‌مهندسی اقدام نمایید.

شرایط مجری ساختمان

شرایط تایید پروانه مجری ساختمان

مدارک لازم جهت اخذ پروانه مجری ساختمان

به‌طورکلی از شرایط اخذ پروانه مجری ساختمان باید ابتدا به سازمان نظام‌مهندسی استان خود تماس بگیرید. همچنین می‌توانید به سایت نظام‌مهندسی استان محل سکونت مراجعه کنید. معمولاً مدارک خواسته شده از سوی هر استان با تفاوت‌های کوچکی نیز همراه است. از همین رو بهتر است ابتدا از جانب آن‌ها پیگیری‌های لازم را انجام دهید. به‌طورکلی اما باید مدارک زیر را داشته باشید.

  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
  • سابقه کار بعد از فارغ‌التحصیلی

 

آزمون‌ها برای شرایط اخذ پروانه مجری ساختمان

آزمون‌های سازمان نظام‌مهندسی هرسال 2 بار و در سه قسمت محاسبات، اجرا و نظارت برگزار می‌شود. این آزمون‌ها برای رشته مهندسی عمران به‌صورت جداگانه اجرا می‌شود. هرکدام از این آزمون‌ها به‌صورت open book گرفته می‌شوند. در صورت مطالعه آزمون سال‌های پیشین و مطالعه متن آیین‌نامه‌ها به‌راحتی می‌توانید قبول شوید. معمولاً بخشی از سؤالات از آزمون سال‌های گذشته می‌آید.

ویژگی آزمون نظام‌مهندسی در یک نگاه

  • برای آزمون محاسبات نیاز دارید تا برخی مطالب پایه مربوط به دروس دانشگاه را نیز بدانید.
  • هرکدام از آزمون‌ها دارای 60 سؤال هستند.
  • تنها برای آزمون محاسبات 240 دقیقه زمان دارید.
  • برای دیگر آزمون‌ها 180 دقیقه وقت دارید.
  • نحوه محاسبه این آزمون‌ها نیز همانند دیگر امتحانات تستی کشور است. این امر بدان معناست که آزمون دارای نمره منفی است.
  • وزارت راه و شهرسازی مرجع برگزاری آزمون نظام‌مهندسی به‌حساب می‌آید.
  • به دلیل تفاوت منابع بر اساس رشته‌های متفاوت، بهتر است تا برای اطلاع از منابع آزمون به سایت وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنید.

به‌طورکلی می‌توان گفت مبانی ترمودینامیک، مقاومت مصالح، تحلیل سازه‌ها و … از جمله منابعی هستند که در بسیاری از رشته‌ها به‌عنوان منبع وجود دارند. اگر بتوانید به نیمی از سؤالات پاسخ درست را بدهید، می‌توانید پروانه کار را کسب کنید. جهت ارتقا از پایه 3 به پایه 2 و مدارج بالاتر نیز باید آزمون‌های داخلی مربوط به آن پایه را بدهید. البته حضور در کلاس‌ها نیز از جمله شرایط لازم برای ارتقا پایه‌ها است.

پروانه مجری ساختمان - شرایط اخذ پروانه مجری ساختمان

نحوه ثبت‌نام

  1. پیش از انجام فرایند ثبت‌نام، راهنمای مربوط به ثبت‌نام در سایت وزارت راه و شهرسازی را مطالعه کنید.
  2. هزینه خواسته شده برای ثبت‌نام را پرداخت کنید.
  3. اطلاعات شخصی که از شما می‌خواهند را در سایت ثبت کنید.
  4. پس از اطلاعات شخصی، اطلاعات تحصیلی از شما خواسته می‌شود.
  5. اطلاعات محل سکونت و محل آزمون را نیز وارد کنید.
  6. پس از تأیید اطلاعات خود، در نهایت یک کد رهگیری به شما داده می‌شود. حتماً این کد را تا زمان آزمون و پس از آن نزد خود نگه دارید.

قوانین جدید مهندس مجری

در ایران، مهندسان مجری با قوانین و مقرراتی در زمینه خدمات مهندسی ساختمان و پروژه های عمرانی سروکار دارند. برخی از مهم‌ترین قوانین و مقرراتی که برای مهندسان مجری در ایران وجود دارد عبارتند از:

1. قانون مهندسی: این قانون مربوط به تعریف کارهای مهندسی و نحوه ارائه خدمات مهندسی است.

2. قانون اشتغال و کار: این قانون مربوط به حقوق و شرایط کاری مهندسان مجری است.

3. قانون مالیات: این قانون مربوط به مالیات بر درآمدهای حاصل از فعالیت های مهندسی می باشد.

4. آیین نامه اجرایی قانون مهندسی: این آیین نامه شامل جزئیاتی در مورد نحوه ارائه خدمات مهندسی، الزامات تحویل کار و مسئولیت های مهندسان مجری است.

5. استانداردهای ملی: این استانداردها شامل معیارهایی است که در صنعت ساختمان برای کیفیت و ایمنی پروژه ها استفاده می شود.

6. قوانین و مقررات بهداشت و ایمنی: این قوانین برای حفاظت از سلامت کارگران و افرادی که در نزدیکی پروژه ها زندگی می کنند، تدوین شده است.

به علاوه، مهندسان مجری در ایران باید دارای مجوز از سازمان نظام مهندسی دارایی کشور باشند و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به حرفه خود، فعالیت کنند.

سخن پایانی ؛ شرایط اخذ پروانه مجری ساختمان

 شرایط اخذ پروانه مجری ساختمان بدین‌گونه است که ابتدا باید در آزمون نظام‌مهندسی شرکت کنید. پیش از آن باید یک سری شرایط مربوط به این آزمون را داشته باشید. پس از قبولی در آزمون می‌توانید برای گرفتن پروانه اشتغال به کار و مهندس ناظر شدن اقدام کنید.

call to action

ارتباط با هلدینگ سپنتا

برای ارتباط با هلدینگ سپنتا مجری پروژه های ساختمانی از طریق شماره تماس زیر و قسمت درخواست مشاوره اقدام کنید.

یک پاسخ

  1. سلام ، دارای پروانه پایه یک مجری هستم وهمچنین یک شرکت ثبت شده هم دارم ، می خواستم شرایطی را که لازم از شرکت بعنوان شخص حقوقی استفاده کنم را اطلاع پیدا کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Table of Contents